diva hund kage kage hindbær blåbær sommerhus træ natur

Tag: Tærter Side 3 af 7

Kirsebærtærte

De flotte og lækre kirsebær, jeg fik med hjem fra et besøg, blev blandt andet brugt i en lækker kirsebærtærte. Mange af bærene spiste vi også bare, som de var, for de smagte så fint. Men i en kage var de nu også gode 🙂

Kirsebærtærte (5-6 pers)

Mørdej

150 gr mel (evt. 25 gr. grahamsmel)

75 gr. smør

35 gr. sukker

evt. 1 spsk. creme fraiche

Mel, smør og sukker smuldres godt sammen – evt. på en foodprocessor, den er virkelig god til det :-). Saml dejen med lidt koldt vand eller creme fraiche og lad dejen køle og hvile en times tid.

Mazarin

50 gr. smør

50 gr. sukker

1 tsk. vaniljesuker

1 lille æg

40 gr. marcipan

40 gr. mel

200 gr. udstenede kirsebær

1 spks. rørsukker

Til mazarinmassen piskes smør, sukker og vaniljesukker sammen. Tilsæt marcipan i små stykker og pisk det sammen, inden ægget piskes i. Til sidst vendes melet i.

Rul mørdejen ud og beklæd en tærteform – ca. 21 cm i diameter – med dejen. Fordel de udstenede kirsebær og drys sukker over. Fordel til sidst mazarinmassen og glat den ud. Bag tærten ca. 25 minutter ved  175 grader.

Køler af og serveres med flødeskum eller creme fraiche.

Det er en lækker tærte 🙂 Og i sæson lige nu.

Nu venter en travl uge – der er ferie blandt mine kollegaer, så jeg har flere sogne at tage vare på i den kommende tid – og det kan godt ses i kalenderen 🙂 Men – en dag ad gangen – så går det nok.

God mandag.

Jette

Porretærte og salat – af To Good To Go

Jeg har stadig glæde af min To Good To Go pose, som jeg hentede i weekenden. Min aftensmad i går var en porretærte og salat, hvor langt det meste grønt kom fra posen.

Jeg har læst på nettet, at andre ikke altid er så heldig med deres To Good To Go – og det er naturligvis ærgerligt, men jeg er super tilfreds med min.

En porretærte er enkel mad, let at lave og let at transportere, hvis den skulle med på tur 🙂

Jeg lavede en tærtedej med rugmel i går – det gav en lidt mere fyldig bund. Og ægget i fyldet – det er fra en silkehøne – hurra for dem 🙂

Porretærte (2 pers)

50 gr. rugmel

100 gr. hvedemel

75 gr. margarine

½ tsk. groft salt

lidt koldt vand

Rugmel, hvedemel og salt blandes og margarinen smuldres heri. Dejen samles med lidt koldt vand og hviler køligt et par timer.

Rul dejen ud og beklæd en lille tærteform (ca 18 cm i diameter) – der er lidt dej i overskud, det kan evt. bruges til lidt kiks eller små tærter. Prik bunden med en gaffel og forbag bunden ved 200 grader i 10 minutter.

Fyld

1 porre

½ spsk. olie

1 lille æg

½ dl. mælk

50 gr. revet ost

salt og peber

Rens porren og skær den i tynde skiver, som svitses i olien. Krydres med salt og peber. Pisk æg og mælk sammen, krydr med salt og peber.

Når tærten er forbagt fordeles osten i bunden, oven på kommes de svitsede porrer og til sidst hældes æggeblandingen over. Bag tærten færdig ca 25 minutter. Står og samler sig et par minutter, før den serveres.

Som tilbehør lavede jeg en enkel grøn salat – med løg, agurk, tomat, iceberg og lidt oliven. Dressingen var den klassiske 🙂

Og jeg må sige, at jeg blev faktisk overrasket over, hvor godt det hele smagte 🙂 Iceberg er ikke min favorit salat – men i selskab med de andre grøntsager, så fungerede det godt.

Der er citroner og bananer tilbage – mon ikke jeg skulle bage en banankage ? 🙂

God onsdag.

Jette

Gengangere :-)

Jeg læser meget gerne andres blogs. Og hos Karen fra Dalsgaard i skivholme, skrev hun blandt andet om manglende inspiration og fornyelse i køkkenet i disse tider. Og det er jeg enig med hende i 🙂

Jeg synes ikke tiden er til store nye udfordringer i bageuniverset eller ved gryderne. Jeg er faktisk ret imponeret af de musikere, som fortæller, at de nu bruger tiden på at skrive nye snage – hvordan kan de dog blive inspireret til det lige nu ?

Så her kommer i stedet glimt af det jeg har bagt for nylig – Gengangere 🙂

Kanelsnurrer i fad – jeg har bagt rigtig mange kanelsnegle, i mange forme og faconer. Denne gang blev det kanelsnurrer, som blev lagt tæt i en form ovenpå genbrugt bagepapir. De blev gode. Og nybagte og lune – så kan der næsten altid spises en. Og når de bages i en form og med bagepapir under, så bliver al remoncen i og omkring snurren.

Og selv på en varm forårsdag, så smager kanel godt 🙂

Brød – altid brød. Og oftest bliver det en opskrift på slump. Men det er egentlig ikke helt rigtigt. For efter at have bagt rigtig mange brød, så er der kommet et rimeligt øjemål som gør, at det ikke går helt galt. Jeg måler altid mængden af væske, for det har betydning for mængden af gær og salt. Men alle øvrige ingredienser – det er øjemål.

I dette lækre brød kom desuden solsikkekerner og de sidste meget tørre figner. Når fignerne kommer til at lægge lidt i blød, så sker der noget med dem – de bliver bløde og giver en dejlig smag til brødet.

Hindbærsnitter med mandelmørdej. Hindbærsnitter har jeg også lavet mange af 🙂 Men jeg så fornylig på nettet en anden måde at lave dem på – og den er jeg blevet ret begejstret for. Her foldes dejen om hindbærsyltetøjet, så det bliver inde i mørdejen under bagningen. Det er ret godt – og så drysses snitterne med rørsukker istedet for at smøres ind i glasur. Det tiltaler mig også 🙂

Mandelmørdej

100 gr. hvedemel

25 gr. grahamsmel

25 gr. mandelmel

75 gr. smør/margarine

25 gr. sukker

1 tsk. vaniljesukker

evt. 1 spsk. surmælksprodukt

I en foodprocessor (eller en skål) kommes alle ingredienser – undtaget surmælksproduktet. Det hele smuldres til brødkrumme størrelse og samles så hurtigt med lidt creme fraiche eller lignende. Den lækre dej lægges på køl mindst en time.

Når der er lavet kager, tærter eller snitter af dejen bages den ved 190 grader ca. 20 minutter.

Jeg vil nyde en nybagt hindbærsnitte til eftermiddagskaffen og aflevere et par stykker – på trappen – ovre ved naboen 🙂

God tirsdag.

Jette

Jordbærtærte

Det er bare sæson for jordbær nu – de ser ud som nye jordbær skal, de dufter og smager dejligt. Og så lyser jordbær op på enhver kage. Som til et langt menighedsrådsmøde med blandt andet budgetlægning på dagsordenen 🙂

Forleden lavede jeg mørdej, og brugte noget til en rabarber kage. I går brugte jeg resten til denne jordbærtærte. Den er let at lave.

Ud over tærten var der til mødet også grove boller og en hvid pizza med løg og asparges. Den synes jeg er vældig god på denne tid af året. Og asparges har kun kort tid tilbage, så stopper høsten af friske asparges. Så det er med at nyde dem 🙂

Jordbærtærte (8 pers.)

Mørdej

Mazarinmasse

125 gr. rørsukker

1 tsk. vaniljesukker

100 gr. smør

75 gr. mandelmel

50 gr. hvedemel

2 små æg

Rør sukker, vaniljesukker og smør godt sammen. Tilsæt æggene et ad gangen og pisk godt mellem hvert æg. Kom mel og mandelmel i dejen og vend det hele godt sammen.

Rul mørdejen ud og beklæd en tærteform (21 cm i diameter) med dejen. Der vil være dej i overskud – gem det i køleskab til en anden dag 🙂

Fordel mazainmassen i formen og glat den ud. Bag tærten ved 175 grader ca. 40 minutter. Lad den køle af i formen.

4-500 gr. jordbær

Ribsgele

Rens jordbær og del dem i halve. Tag den kolde tærte ud af formen og sæt den på et serveringsfad. Fordel jordbærene på kagen, de må gerne toppes lidt op.

Lun 1 dl. ribsgele og fordel den over jordbærene.

Det blev en fin og farvestrålende tærte. Jeg synes, dejen måske godt kunne have været lidt mere fast – men den smagte nu fint trods alt 🙂

På en lunefuld sommerdag.

Jette

En lækker mørdej

Når jeg ikke helt ved, hvor jeg skal tage hen – tager jeg ofte på biblioteket 🙂 Det er et dejligt sted at opholde sig, og der er altid en spændende bog at kigge i.

Sidst jeg var der, faldt jeg over en ny bagebog – Cakenhagen – af chefkonditor Thomas Bang, og den var fyldt med meget fine og lækre kager. Også ret meget over mit niveau 🙂 Men han havde opskriften på en spændende mørdej, som bare måtte prøves.

Det blev den i går, og noget af dejen endte i en fin tærte fyldt med rabarber og mazarin. Og smagte virkelig fortrinligt 🙂 Vi spiste den til et aktivitetsudvalgsmøde, og det var som om, at det hele gled lidt lettere 🙂

Her kommer hans opskrift, som jeg fulgte til punkt og prikke.

Lækker mandelmørdej

150 gr. smør/margarine

75 gr. flormelis

225 gr. hvedemel

25 gr. mandelmel

1 æggeblomme

Lidt vanilje ( det glemte jeg )

Find foodprocessoren frem og kom alle de tørre ingredienser heri. Tilsæt smør i mindre stykker og tænd maskinen. Kør til det ligner fine krummer og tilsæt så æggeblommen. Saml dejen – hvis den er for tør, så tilsæt en anelse koldt vand.

Du får den fineste mørdej, som nu skal hvile køligt, inden den rulles ud til det, du lige har lyst til at bage 🙂

Jeg brugte ca. halvdelen af dejen til min tærte – en form på 17 cm i diameter. Resten af dejen gemmes i køleskabet, og kan godt holde sig nogle dage.

Dette indlæg er om det, man ikke så ofte ser – men som er bund i mange opskrifter.

Må du få en dejlig dag.

Jette

Galette med hvad køleskabet rakte til :-)

Jeg har aldrig før lavet en tærte uden at komme den i en form. Men det er netop det, man ikke skal, når man laver en galette. Der er så heller ikke nogen æg i, for de ville bare løbe væk 🙂

Mit køleskab rummede ikke meget i aftes, men det blev dog til en gang aftensmad alligevel. Jeg tror denne tærte kan bages med næsten hvad som helst, du har af grøntsager.

Og serveret med lidt grøn salat, ja så blev både Peter og jeg mætte 🙂

Galette med hvad køleskabet rakte til (1-2 pers)

125 gr. mel (evt. 25 gr. fuldkornsmel)

60 gr. margarine

½ tsk. salt

evt. lidt koldt vand

Smuldr margarine i mel og salt og saml det til en fin tærtedej. Klap den lidt flad og lad den hvile ½ times tid.

Fyld:

1 løg

1 bundt forårsløg

1/4 broccoli i små buketter

1 tomat i skiver

1 spsk. ricotta (eller anden blød ost)

½ tsk. sennep

½-1 kugle mozzarella

½ spsk. olie

salt og peber

Skær grøntsager i mindre stykker og steg dem alle (undtagen tomat) på panden i lidt olie ca. 5 minutter, drys med lidt salt og peber. Lad dem køle lidt af.

Rul tærtedejen ud – imellem to stykker bagepapir – så rund og tynd, som mulig. Smør ricotta på bunden, næsten ud til kanten, dernæst smøres med sennep. Fordel de stegte grøntsager på bunden og ovenpå tomaten i skiver. Fold nu kanten ind over fyldt, så det nærmest pakkes let ind. Skær mozzarellaen i skiver og fordel den over og dryp til sidst med lidt olie, salt og peber.

Bag tærten ca. 25 minutter ved 200 grader.

Det er en lettere måde at lave en tærte på – jeg er ret sikker på, at det ikke var sidste gang, denne opskrift kom på menuen 🙂

Og så blev det mandag igen – efter en dejlig weekend, hvor jeg selv var med til konfirmation, og hvor jeg selv havde konfirmation i Gamborg kirke.

De tre første konfirmander blev konfirmeret – om 14 dage følger de sidste 36 🙂 Det er en dejlig tid – maj måned – på mange måder.

God mandag.

Jette

Blommetærte og uventet gave

Hverdagen er godt i gang igen 🙂 Og med et møde i aftes i menighedsrådet, så var der lejlighed til at bage en lækker kage. En blommetærte. Jeg havde bagt en lignende tærte til påskens grønne frokost, og den smagte bare godt, så det lå lige for at gentage den.

En enkel tærte – med mørdejsbund, en god og ikke for sød blommemarmelade og crumble på toppen. Og så serveret med flødeskum. Det var godt 🙂

Blommetærte (8 pers)

Mørdej

200 gr. hvedemel (evt. 25-50 gr. grahamsmel)

100 gr. smør

50 gr. sukker

1 æg

Smuldr smør i mel og sukker og saml det hele med ægget. Måske der skal bruges et par dråber koldt vand, for at få dejen helt fin og samlet. Lægges på køl, mindst en time.

1-2 dl. blommemarmelade

Crumble

80 gr. mel

20 gr. havregryn

70 gr. smør

40 gr. sukker

Det hele smuldres godt sammen.

Rul mørdejen ud og beklæd en tærteform (ca. 21 cm i diameter) med dejen. Smør marmeladen ud over bunden og drys endelig crumblen øverst. Bag tærten 35-40 minutter ved 180 grader. Køler af og serveres med letpisket flødeskum.

Så er aftenkaffen reddet 🙂

Og det sluttede ikke der – jeg blev overrasket og begavet med en virkelig lækker gave. En kæmpe flaske rosé og skøn chokolade mm. Som tak, fordi jeg bager til vores møder.

Jeg synes, det er sjovt at bage og jeg tror menighedsrådet sætter pris på det – så vi har begge parter noget ud af det 🙂

Og læg mærke til den lille detalje på vinflasken – rosen. Med reference til både vin og modtager 🙂

Så nu vil jeg glæde mig til at kunne nyde et godt glas vin hen over sommeren.

God onsdag.

Jette

Hvedekornstærte til påske

I morgen er det skærtorsdag, den første af de mange helligdage. Hver dag har sit særlige præg. Begivenhederne i Jesu liv farver dagene. Fra fest og fællesskab om et festmåltid – til svigt og mørke og dødens gru – til påskemorgens ufattelige nyhed og glædelige budskab. Ordene er der mange af.

Men vi kan også komme lidt af ordene ned i vores mad.

Her i en tærte med hvedekorn.

Jeg har stående i min reol en lidt speciel bog – Præsten & kogejomfruen. Bogen forsøger at sætte mad sammen med de forskellige højtider og helligdage. En ret fin tanke – vi mindes mange ting gennem mad. Bare tænk på and til jul og varme hveder før bededag.

Til påske er der blandt andet lavet denne tærte – med fokus på hvedekornet. Billedet er hentet fra Det nye Testamente, hvor Jesus selv fortæller om hvedekornet.

Hvedekornet, der dør i jorden, men samtidig spirer til nyt liv. Som vi ser det hvert forår – men også et fint billede på Jesu vej i påsken. Fra gravhulens mørke til livet og opstandelsen påskemorgen.

Tærten er fyldt med lækkerier, der minder os om sydligere himmelstrøg. Den kræver lidt forberedelse at lave tærten, men ellers er den enkel nok.

Hvedekornstærte

50 gr. speltkerner (iblød 6-8 timer)

1 1/2 dl mælk

Et par strimler citronskal

½ tsk. kanel

Hæld iblødsætningsvsandet ud og kom kerner, mælk og citronskal i en lille gryde og kog det under låg og ved svag varme ca. 1 ½ time. Fjern citronskaller og tilsæt ½ tsk. kanel. Lad det køle af.

Dej:

50 gr. smør

60 gr. sukker

1 æggeblomme

80 gr. mel

Pisk smør og sukker godt sammen, tilsæt æggeblommen og pisk den godt med. Vend melet i og saml dejen til en blød og lækker dej. Lægges på køl mindst en time.

Fyld:

65 gr. ricotta

1 æggeblomme

1 spsk. grand marnier

7-8 cocktailbær, groft hakket

15 gr. syltet appelsinskal

2 æggehvider

40 gr. sukker

Pisk hviderne stive og pisk derefter sukkeret med til en fin marengs. I en anden skål røres ricotta og æggeblomme sammen. Kom de øvrige ingredienser i sammen med de kogte hvedekerner og bland det godt sammen. Til sidst vendes marengsen forsigtig i.

Rul dejen ud og beklæd en tærteform (16 cm i diameter) med dejen. Det overskydende dej gemmes og bruges til pynt oven på kagen. Fordel fyldet i tærtebunden, og dekorer med det sidste af dejen.

Bag tærten ved 200 grader ca 40 minutter.

Køler af inden den drysses med flormelis.

Den smager fint og som noget fra lidt fremmede egne 🙂 Det er en anderledes kage – men det er vist også godt at få udfordret sine smagsløg en gang i mellem. Det bliver de lidt her 🙂

Med ønsket om en dejlig og velsignet påske til dig, der læser med.

Jette

De sidste amarena kirsebær

Der var lige et par kirsebær tilbage og så noget lækker sirup. Det blev tryllet om til en ret fin kage, hvis du spørger mig 🙂

Jeg er vild med tærter – i alle afskygninger, så derfor er det tit min første indskydelse, når der skal bruges en rest af et eller andet. Og så synes jeg en blank overflade er fascinerende, så det kom i spil her.

De fine tynde hvide chokolade streger synes jeg er lidt fine – en ide, der som sædvanlig er fundet her på nettet 🙂

Og så har jeg læst engang, at en kage altid har to sider – også selv om den er rund. Den ene side er der, hvor det hele er lykkedes og alt spiller. Og så er der den anden, hvor noget af fyldet er løbet ud, eller hvor overtrækket hænger som gardiner. Sådan gik det også kagen her, men du ser den fra den pæne side 🙂

Tærte med amarena kirsebær (4-5 personer)

Mørdej og frangipane – se her

Chokoladeganache

60 gr. hvid chokolade

60 gr. piskefløde

2 spsk. amarenasirup

1 tsk. citronsaft

Lav kagen som beskrevet her. Jeg fordelte de 5 kirsebær, der var tilbage ud på bunden inden frangipanen kom over. Bag tærten ved 175 grader 20 – 25 minutter til den er godt gylden. Køler af.

Til ganachen hakkes chokoladen fint. Bring piskefløden i kog og kom den over den hakkede chokolade og rør godt til alt chokoladen er smeltet. Jeg tog mikroovnen til hjælp 🙂 Rør til sidst citronsaft og amarenasirup i. Fordel ganachen over den kolde tærte.

Jeg pyntede med lidt tynde hvide chokolade striber – smeltet chokolade kommes i et lillebitte kræmmerhus og der tegnes i fri hånd.

Tærten blev serveret til et møde i skovrejsningsudvalget – og blev meget vel modtaget. Den smagte nu også ret så godt 🙂

God onsdag.

Jette

Små mazarinæbletærter

Der er stadig mange skønne æbler overalt. Og efter et par dage, hvor der blev snittet grove grøntsager til hokkaidosuppen, så er det lidt fint at lave noget lidt mindre og lidt finere 🙂

Derfor disse små tærter – de tager lidt tid at lave, men er ikke svære som sådan. Og de har en skøn smag.

Små mazarinæbletærter (7 stk.)

Tærtedej

100 gr. mel

60 gr. smør

30 gr. sukker

evt. lidt koldt vand

Bland mel og sukker og smuldr smørret heri. Saml dejen let evt. med lidt koldt vand. Læg dejen på køl.

Mazarinmasse

1 lille æg

40 gr. marcipan

10 gr. mandelmel

40 gr. sukker

35 gr. smør

20 gr. mel

½-1 æble i små tern (med skræl)

Pisk smør og sukker let sammen og tilsæt ægget og pisk let. Vend de øvrige indgredienser i.

Rul tærtedejen ud og beklæd 7 små tærteforme med dejen. Mine gamle forme i metal er gode 🙂 Tryk dejen til langs kanten. Fordel mazarinmassen i tærterne. Bag kagerne 18 – 20 minutter ved 200 grader. Køler af i formen.

Flødeostcreme

100 gr. flødeost

50 gr. flormelis

lidt vanilje

Rør flødeost, vanilje og flormelis glat. Kom det eventuelt i en sprøjtepose og sæt små toppe på de afkølede tærter. Alternativt kan cremen smøres på.

Jeg forsøgte mig med snirkler af tempereret chokolade. Det lykkedes ikke helt, men de ser da lidt festlige ud.

En dejlig kage, smager virkelig godt. Æblerne tilfører mazarinen noget fugt, og det fungerer virkelig godt.

Og tæller du efter på billedet, så mangler der en kage – den blev spist inden den blev pyntet – og smagte fortrinligt også uden pynt og glasur 🙂

God weekend.

Jette

Powered by WordPress & Theme by Peter Rosendal