Det er blevet juni – og med sommervejr som det nu er i Danmark. Her har vi fået tilpas med regn, hvis du spørger mig. Nu må der godt komme nogle dage med lidt mere stabilt vejr og solskin 🙂
Men alting står til gengæld vældig grønt. Her er det georginerne, der er på vej.
Det er blevet sommer i dag 🙂 i hvert fald ifølge kalenderen. Og det er bare en særlig tid på året. Som jo de fleste årstider er. Men de lyse aftner og de lyse nætter – de er noget helt særligt.
Jeg var i kirke i går, og her sluttede vi med at synge dette vers:
Så er det på søndag, den 17. maj, at der igen er Vild Havedag. Og som en, der synes, at ordspil er lidt sjove, så gælder det også denne titel. For en vild havedag kan jo både være en dag, hvor man ser på vilde haver. Men det kan jo også være et billede på, at man er vild med haver 🙂 Begge betydninger tillægger jeg overskriften 🙂
Og glæder mig til igen i år at invitere til Vild Havedag. Og sagt med det samme, så er det ikke fordi min del af haven er så vild igen – men der er mange forskellige ting og planter i haven – og det er i sig selv også godt for dyreliv og biodiversitet. Og godt for mit velvære – for det er hyggeligt at gå rundt og hilse godmorgen til asparges og rabarber og det lille havebassin og alle træerne. Lige nu er frugttræerne fyldte med blomster – det ser så fint ud.
Jeg har en gang før købt et lille hønsehus – og glædede mig til at få høns. Det var virkelig hyggeligt at have de første høns, og jeg lærte noget om, hvordan de skal holdes og passes, og hvad de kan finde på. Mine første to høns var jævnligt på besøg i naboens have – ikke helt optimalt, men naboen tog det heldigvis pænt.
Det lyder mere ambitiøst end det egentlig er. Men der går bare længere og længere tid mellem, at jeg bager fine kager og særlige brød – det bliver mest til koldthævede boller 🙂 Og de er også super gode, men dem kan jeg jo ikke blive ved at skrive om – så fokus har skiftet lidt. Nu er det ikke længere kager til menighedsrådsmøder eller småkager kirkekaffe, der tænkes i, men derimod, hvad der skal laves og plantes i min vilde have.
Det er virkelig sjovt og spændende – men der gælder det samme her, som da jeg begyndte at skrive på bloggen om bagning: At jeg har ingen faglig baggrund, så det jeg skriver er kun det, jeg ser og oplever og gør mig erfaring med. Og håber så, at du måske synes det er lidt sjovt eller interessant at læse med – du er i hvert fald velkommen 🙂
Nu har jeg jo indtil flere gange fortalt om, at jeg glæder mig til forår og nye spirer og små skud. Og de er også kommet op af jorden, de er blevet synlige her efter at sneen er smeltet væk.
Men sådan – at opholde sig udenfor i haven – det er trods alt ikke helt, der vi er endnu. Så i år har jeg besluttet at jeg vil forsøge at forspire nogle frø. Ikke mange, men for at gøre mig nogle erfaringer. Jeg har allerede planlagt, hvor blomsterne skal stå i haven, så nu håber jeg blot, at der også kommer nogle små planter, som jeg kan plante ud 🙂
På få dage har sneen og snemændene fået alvorlige udfordringer med Frk. Tø 🙂 Og det gør ikke noget. Det passer mig virkelig godt.
Men efter en rundtur i haven blev jeg alligevel lidt overvældet. For nok er der stor gensynsglæde med alle træer, planter og højbede – men det hele ser alligevel lidt trist, vådt og gråt ud. Og hvor skal jeg dog lige begynde, for at få lidt fint vild have i gang igen. Det bedste og mest oplagte svar er nok: “Vent og se” Vent på lidt lunere vinde, lidt mere sol og en jord, der langsomt bliver varmere – så skal der nok ske små mirakler i den noget forpjuskede have.
Staudebedet står med frøstande og brune stilke – det bliver fint at få dem klippet ned. Men jeg venter – på sol og varmere vejr 🙂
Oles bålfad er flyttet med til Jelling. Jeg har en plan om, at jeg vil til at tænde bål noget oftere, og så sidde og kigge på det – og måske lige bage et snobrød. Som alternativ til at kigge i på TV, så synes jeg det lyder som en glimrende ide 🙂 Men igen, jeg venter – på sol og varmere vejr.
Rundt om huset er der stablet op med kasser, træ og krukker. Det hele er ikke mit, vi venter stadig på at skuret bliver helt færdigt, for så kommer noget af det ind i skuret. Men indtil videre er der lidt kaos og rod på østsiden af huset. Men bord og bænk er klar på terrassen – jeg venter blot – på sol og varmere vejr 🙂
Så ja, sneen er helt klart på retur og nærmest væk mange steder – men foråret – det venter jeg stadig på 🙂
Haven i Jelling har haft bøgehæk på de tre sider siden sidste år. Og den er godt på vej. Men på en firkantet grund – og kun med hæk på tre sider – så er det ikke sikkert at lukke en hund ud 🙂 Så den sidste måned har Alba kun været luftet i snor – og det er gået fint, men jeg tror, hun har glædet sig til igen selv at kunne bestemme retningen 🙂
Det er efterår. Og dagene i sidste uge, med sol og blå himmel synes langt væk, nu er det regn, rusk og våde sko. Ikke min favorit vejrudsigt, men alligevel passer det vel til årstiden.
Haven er i hvert fald enig med kalenderen og er på vej i hi. Der er ikke mange blade tilbage på frugttræerne og frosten tog i den grad pynten af mine dahlia. De har ikke givet særlig mange blomster, men har stået kraftige og grønne, og det kan også noget i en ny og åben have 🙂