diva hund kage kage hindbær blåbær sommerhus træ natur

Tag: Kærnehuset Side 4 af 6

En færdig terrasse

Så blev sommerhusets sidste terrasse færdig 🙂 Det er så dejligt. Det bliver nu nok næppe i år, at jeg kommer til at bruge den så meget – men så er den klar til næste år. Det er da meget godt at gå og glæde sig til – en tidlig morgen at følge solen stå op og samtidig kunne sidde og nyde morgenkaffen og naturen omkring en.

Terrassen har været undervejs det meste af sommeren 🙂 Men det er altså ikke mandens skyld, at den først blev færdig nu. Men huset har jo været lejet ud det meste af sommeren, og vi har holdt ferie andre steder – så derfor blev det først nu, at der blev tid til projektet her. Det var dog nær druknet i regn i søndags – men i går, så var det fint vejr.

Alle udregninger og forberedelser de var jo lavet tidligere, så det handlede primært om, at få de sidste cumaru brædder skruet på. Og så til aller sidst, at få skåret enderne af, så terrassen kom til at se super skarp ud 🙂 Denne terrasse er lavet med samme slags brædder som terrassen mod vest.

At lægge en terrasse er ensbetydende med at skrue rigtig mange skruer i 🙂 Og fordi cumaru er hårdt træ, så skal der bores for, inden de rustfrie skruer sættes i.

Træ er levende og skifter farve. Det er tydeligt på selve huset, hvor cedertræet var næsten rødt, da det blev sat op, nu er det patineret og grånet ved solens påvirkning. Det samme gælder terrassebrædderne, de bliver også i løbet af kort tid grålige. Men fine med deres forskellige mønstre i.

Jeg glæder mig til forår og tid på den nye terrasse 🙂 Men egentlig er det også ok, at der nu venter lidt tid inden døre – det har helt klart også sin charme.

God tirsdag.

Jette

Var det en god ide ?

At være vært ? At leje Kærnehuset ud hele sommeren ?

Septembers himmel er så blå

Jeg skrev, da jeg begyndte at leje sommerhuset ud på airbnb, at jeg ville gøre lidt status, når sæsonen var slut. Og det er den nu. De allersidste gæster har netop forladt huset, og huset er heller ikke længere at finde på airbnb.

Svaret på spørgsmålet – om det var en god ide – så er det: JA!

Det har været sjovt, spændende og meningsfuldt. Og så blev der tjent lidt penge, hvor langt de fleste er blevet investeret.

Men jeg tænker også, at de mange besøg og gæster i huset, har været med til at skabe lidt liv i området. Der er meget stille, hvor sommerhuset ligger, og det skal det også være. Men det gør også noget ved et område, når man kan se, at der er mennesker i husene. At der sker lidt. Så af den grund synes jeg også, at det har været en god idé.

Og så håber jeg – uden at kunne vide det – at det har givet lidt handel til den lokale brugs i Millinge. Og det vil kun være godt, for det er et lille lokalsamfund, hvor brugsen er en vigtig brik og er et mødested, skaber liv og deler informationer ud. Her hentes kirkeblad, pakker og medicin – plus selvfølgelig almindelige indkøb. 

Masser af brænde

Jeg synes også, at det har været sjovt, at høre og læse om, i hvilken anledning huset er blevet lånt. Det har spændt vidt – fra veninder der skulle slappe af, til tre generationer på rundtur i Danmark – til et nygift par, der sov her efter bryllupsfesten 🙂 Og det har været danske og udenlandske gæster i skøn blanding, så mit engelsk er også kommet lidt på prøve 🙂 Og de franske hilsner gætter jeg mig til oversættelsen af 🙂

Højvande og aftensol

At være vært har også givet nogle helt praktiske erfaringer 🙂

Som at det er smart at have to – tre sæt sengetøj og håndklæder parat – så der kan vaskes på skift.

Og så finde ud af, hvor lang tid tager det at gøre klar mellem to hold gæster. Hvis jeg var effektiv tog det ikke så lang tid – men jeg valgte at se på mine ture i sommerhus, som et lille frirum. Så der blev også tid til at læse lidt, nyde solen og gå en tur til vandet. Så på den måde fik jeg også selv glæde af huset – ud over, at der blev gjort klar til næste hold.

Der har været mange overnatninger – og dermed mange køreture til Faldsled. Men det har været i den periode på året, hvor min kalender også er mest åben. Det vil sige, at jeg har kunnet tilrettelægge dagene, så samtaler for eksempel lå, når jeg ikke skulle i sommerhus. Og helt generelt er der ikke mange møder i sommermånederne. Så det har fint kunnet fungere – både at arbejde og være vært 🙂

Var der ingen minusser ? et par enkelte, men helt overordnet, så har det været en fornøjelse.

Men det var da lidt irriterende af få et afbud med kort varsel. Man kan sætte noget gebyr på, det har jeg valgt ikke at gøre. Så det er bare noget der sker.

Og så er der blevet flyttet lidt rundt på tingene i huset – men intet er forsvundet. Og huset er blevet afleveret i rigtig pæn stand hver eneste gang.

Morgenstrik og podcast 🙂

Så du kan sikkert godt fornemme, at jeg er klar til endnu en sæson 🙂

Men lige nu vil jeg nyde, selv at kunne være i huset, tænde op i brændeovnen og hygge mig – og glæde mig, når gode mennesker kommer med derned 🙂

God tirsdag.

Jette

En formiddag i sommerhus

Jeg har nævnt det før, men at være præst er at have et arbejde, hvor der er en stor del af frihed, og hvor jeg selv langt hen af vejen bestemmer og planlægger min kalender. Og derfor begyndte i dag med en formiddag i sommerhus 🙂

Der skulle gøres klar til det aller sidste hold airbnb gæster. Det er helt fint, at sæsonen slutter nu. Men også dejligt at vide, at rigtig mange har haft mulighed for at opholde sig et par dage i Kærnehuset. Og heldigivs har alle syntes, det var et godt sted at være, de har nydt roen, vandet og naturen og muligheden for at gå en tur.

Jeg har vasket ret meget sengetøj og håndklæder hen over sommeren 🙂 Og har til tider været lidt udfordret med hensyn til at få det tørt – for bedst som det blev hængt op, så kom der lige en byge. Det samme har gjort sig gældende i dag, men det gør ikke så meget. Det skal nok nå at blive tørt med tiden. Og nu skal sengetøjet have en velfortjent pause.

Efterår er smukke og varme farver. I mit højbed står både lyng og sankthansurt og lyser i lilla. Hvor er de fine.

Som billederne viser, så var det solskin først på formiddagen – men så trak skyerne ind. Og blæsten tog til – og det hele føltes meget efterårsagtigt.

Men det er jo også det fascinerende – at mærke luften og vinden, det giver en klar følelse af liv og naturens kræfter.

Og som det hedder i en ny salme af Lisbeth Smedegaard Andersen:

Fra vest står blæsten ind mod

de lave fyrrehegn

der danser skyggesdans med mørkets magter

mens skyer går og kommer

med tågedis og regn

og vådt og vissent løv i kælderskakter. (fra 100 salmer)

En meget fin beskrivelse af en efterårsformiddag.

God tirsdag.

Jette

Hvad blev pengene brugt til ?

Jeg tænker, at du nok synes, det er en lidt besynderlig titel på et indlæg 🙂 Og det bevæger sig da også ret langt ud over, hvad jeg normalt skriver om. Men jeg synes alligevel, at det kunne være interessant at skrive lidt om.

Pengene, det drejer sig om, er dem, jeg har tjent på udlejning af sommerhuset. Det med udlejning var en lidt pludselig idé jeg fik, men som har vist sig, at være en god idé. Kærnehuset har stort set været lejet ud alle de dage, det har været muligt at booke det.

En overnatning i huset giver mig ca. 300 kr. – så lidt hurtig hovedregning viser, at det er ikke helt vildt mange penge, der er rullet ind på kontoen. Men dog penge, jeg ikke havde budgetteret med, så for at de ikke blot skulle gå ind i den almindelige husholdning, besluttede jeg, at sætte dem på en særskilt konto.

Og nu, hvor sæsonen er ved at være slut, så har jeg investeret pengene i aktier. I bæredygtige aktier. 

Det er forholdsvis nyt, at der bliver tænkt bæredygtighed med, når man taler om aktier og investering. Men der er kommet en efterspørgsel på at investere i virksomheder, hvor bæredygtighed og miljøhensyn og andre grønne tanker spiller med.

Og at investere sine penge, er en god måde at bidrage til at hjælpe miljøet og klimaet på. Vi bruger i forvejen vores penge til at understøtte grønne tiltag hver eneste dag – når vi genbruger en plastikpose, handler lokalt, mindsker madspild og ind i mellem lader bilen stå og cykler i stedet. Det er alt sammen noget, der tæller på plussiden, når vi tænker grøn omstilling.

Men et andet sted, hvor vi også kan gøre en forskel er altså ved at investere i virksomheder, der specifikt i deres målsætning har indskrevet, at de ud over at producere eller fremstille, det de nu gør – samtidig vil tage hensyn til miljø, sociale forhold og har en ledelsesprofil, der også kigger på kønsfordeling. Det kan nemt komme til at lyde lidt langhåret, og jeg er heller ikke så meget inde i det.

Men der er hjælp at hente på nettet – og i ens bank.

Jeg har valgt at investere mine lejeindtægter i en fond, der forvalter bæredygtige aktier. Og sætter min lid til, at de mennesker, der har udvalgt de 100 aktier i fonden, har gjort deres forarbejde godt. Altså kigget hvert firma igennem og vurderet, at de opfylder nogle krav med hensyn til miljø og sociale forhold osv.

Og ved at investere i grønne virksomheder, så er jeg med mine sparepenge med til at finansiere, deres videre udvikling. Og forhåbentligt får jeg et afkast ud af det – på sigt.

Aktier er en levende størrelse, som går op og ned – så hvis man hver dag sidder kun og kigger på kurser, så kan man godt blive noget urolig.

Det bedste er at investere pengene, og så lade dem arbejde for sig. Med forventning om, at de i sidste ende vil kunne genere lidt flere penge.

Det håber jeg, min lille investering gør. Men uanset, hvordan afkastet bliver, så har de været med til at fremme et grønt aftryk i verden. Og det er da meget godt i tråd med tanken bag Kærnehuset 🙂

Om et år, vil jeg se tilbage på min lille investerering, og se, hvordan det er gået med den. Men indtil da, får den lov at passe sig selv.

God torsdag.

Jette

Kan man det ?

Som ny airbnb vært har jeg gjort mig nogle overvejelser over, hvad min opgave er og hvad man kan og ikke kan osv.

For at leje et værelse eller hele huset ud via airbnb er jo lidt, som at invitere fremmede mennesker ind i sit hjem. Sådan oplever jeg det i hvert fald. Og det er spændende og fint. Jeg glæder mig hver gang til, at nye mennesker skal opleve stemningen i det lille sommerhus 🙂

Men jeg har også haft overvejelser omkring sengetøj og håndklæder. Hvorfor dog det – et dynebetræk er vel bare et dynebetræk og ditto et hånklæde. Ja, på sin vis. Men når du begynder på noget nyt, skal det hele så være nyt?

Jeg skrev lidt om det i går på Instagram Og gør det også her.

For jeg gjorde op med mig selv, at selv om det er nyt, at huset lejes ud – så er det ok, at leje det ud, med det, der nu engang er i huset.

Så jeg kiggede i skuffer og skabe og fandt nogle matchende sengetøjs sæt og nogle håndklæder – uden logoer på 🙂 og de bliver så brugt på skift i huset. Jeg har også været i genbrug og fundet et par håndklæder. Og forleden arvede jeg to fine sæt sengetøj fra min søsters svigermor – de passer perfekt ind i sommerhusstilen – så dem bruger jeg glad og gerne nu.

For så længe tøjet er nyvasket og tørret i vinden, så må det være i orden at bruge det – selv om det ikke er spritnyt!

I denne uge kommer der fire forskellige hold gæster – så der skiftes noget sengetøj 🙂

Diva og jeg var dernede i går – og vi havde også rig lejlighed til at nyde lidt sol og dejligt sommervejr. Jeg tror nu nok, at Diva har mest øje for kagen på billedet.

God tirsdag.

Jette

Fredags glimt

Jeg kan godt fornemme, at der bliver en del køren til og fra sommerhus, for at få gjort klar til næste hold airbnb gæster. Men det er fint nok, det skal bare lige tilrettelægges 🙂

Så i dag bliver et par glimt fra dagen – jeg overnattede i sommerhuset, og det er virkelig rart at sove der. Diva var også med, og hun stod bestemt heller ikke op, før det var helt nødvendigt 🙂

På terrassen har et svalepar igen i år besluttet at bygge rede. Jeg har ellers gjort mit for at forhindre det – men de er ret vedholdende, så pludselig i løbet af et par dage, så var der en færdig rede. Med en svale i, og så nænnede jeg alligevel ikke at fjerne den. Så nu bor de der.

Min ribsbusk har ribs, der snart kan plukkes. Det er altså lidt sjovt at kunne plukke bær i egen have. Når det er i så små mængder – jeg bliver lynhurtig træt af at plukke bær, så denne busk er meget passende til mig 🙂

Og så flyttede og plantede vi en hindbærbusk fra Oles gård til sommerhuset. Det var spændende at se, om den ville få fat – men det har den fået. Og nu er der de første fine hindbær på vej.

Jeg nyder at kunne hente bare en lille smule spiseligt i mine højbede. Det kan givetvis ikke svare sig at dyrke det selv, men der er altså en glæde ved at grave nye kartofler op af jorden og plukke lidt frisk purløg 🙂

Det har jeg gjort i dag – og af det lavet en lækker kold kartoffelsalat. Den bliver en del af den grønne aftensmad, som også vil bestå af en tærte med forårsløg og silkehønseæg 🙂 En tomatsalat og nogle fyldte ravioli – de sidste er købt, det har jeg endnu ikke kastet mig ud i at lave.

Og så banker weekenden på døren – jeg håber solskinnet fortsætter 🙂

Jette

En god morgen

Det er de fleste af mine morgener nu 🙂 Men det er ingen hemmelighed, at jeg nyder at være i sommerhuset, og at vågne op og begynde dagen der, det er virkelig begyndelsen på en god dag 🙂

Det var sådan i dag. De næste airbnb gæster kommer i morgen, så jeg var nede lige at gøre det sidste klar. Og benyttede muligheden for selv at få en overnatning dernede.

Sammen med Diva. Hun ved godt, hvor det er godt at ligge – i hjørnet af sofaen 🙂

Det var begrænset, hvor meget jeg skulle nå, så der var tid til at få læst en bog færdig.

Bogen er skrevet af Morten Albæk og hedder: “Ét liv, én tid, ét menneske” En interessant bog – til tider lidt filosofisk, men alligevel rimelig let at gå til.

Hans tese er, at vi har glemt, hvordan vi lever et meningsfuldt liv. Det handler meget i forhold til vores arbejde – at vi bare arbejder derudaf, uden at forholde os til om det giver mening for os, gør os godt og gør os tilfredse. Og dermed taler han også om noget andet end tallene på bundlinjen, om virksomheden giver overskud. Men hvor hans pointe er, at hvor medarbejdere kan se sig selv som en del af virksomhedens historie og værdisæt, og gerne vil arbejde for de mål og målsætninger som er givet – det giver også et godt slutresultat. Overskud. Men hvor fokus har været et andet på vej derhen. Ikke mest muligt på kortest tid – men mest muligt, alt imens at medarbejderen trivedes i sit job, og gerne ville yde sit.

Jeg tror han har ret i meget af det, han siger. Og ikke mindst med hensyn til, at vi har kun et liv, en tid og er et menneske. Vi kan ikke dele os i tre dele og kun være noget en del af tiden. Jeg er mig, både når jeg er alene på kontoret og når jeg er ude blandt andre – og igen, når jeg sidder i sofaen og strikker. Og den tid, jeg vælger at bruge på noget, har jeg så valgt ikke at bruge på noget andet. Den måde at forstå mennesker på, er også med til at skubbe til dette med, at vi er, hvad vi laver eller arbejder med. Nej, vi er meget mere, og det hele hænger sammen og er en helhed.

Jeg læste et andet sted for nylig – at den tanke med, at vores liv er indrettet 8 – 8 – 8 ikke længere holder. 8 timers søvn, 8 timers fritid, 8 timers arbejde. Det hele er blevet meget mere flydende – alene på grund af digitatiliseringen. Vi kan være på 24-7. Så vi er udfordret.

En overskrift som “Ét liv, én tid, ét menneske” er fin at tænke lidt over. Hvad er det, som giver mening for mig i det ene liv, jeg har og den tid, der er tilmålt mig.

Det kunne være spændende at have en snak om det 🙂

God torsdag.

Jette

Sankt Hans dag

Jeg tror, at Sankt Hans har fået en opblomstring. Jeg synes, der tales mere om det og man kunne se ret mange bål, rundt om i aftes. Det er stadig langt fra julens overmåde eksponering – men der er noget godt ved også at have noget at samle sig om her i midsommeren. Og i går var da bare den fineste dag og aften.

I dag er det så Johannes Døberens fødselsdag – den går stille hen 🙂

Vi var i sommerhus i går – så det er små glimt derfra, der kommer her. Vi hyggede os i solen, alt imens der også blev klippet hæk og slået græs. Og kigget efter flyvende insekter i mit lille blomsterhøjbed. Og kigger man godt efter, er der en lille bi – eller noget i den familie – der har hovedet helt inde i den lille blomst. Og straks efter var den ude igen og videre til den næste. Og det var jo netop håbet med det bed, at det kunne give føde til bier og flyvende insekter, så dejligt at se, at det lykkedes.

Hækken er ikke en traditionel hæk – mere et levende hegn. Med blandet vækst. Mange syrener, noget gyvel og brombær og brændenælder – de sidste er ikke helt så velkomne, men hvad, til sammen danner det jo en tæt og fin afgrænsning mellem naboens og min grund.

Der røg også et par ærteblomster med, da hækklipperen kom forbi – men så kom de i en fin vase, og pynter på terrassen i stedet 🙂

Aftenen sluttede på stranden, hvor der var lavet bål. Hen over forsommeren har sommerhusejerne kunnet lægge deres haveafklip i en stor bunke, og det blev så brændt af i aftes. Og det brændte så fint – i stærk kontrast til sidste år, hvor det lige netop Sankt Hans aften var koldt og blæsende, og ikke noget bål!

Omkring bålet blev der sunget tre sommersange – en dejlig tradition, og godt, at det bliver holdt i hævd.

God mandag.

Jette

Efter første udlejning

Det hele er gået lidt hurtigt – siden jeg besluttede mig for at tilmelde Kærnehuset til airbnb til at de første bookinger indløb og så til nu, hvor de første gæster har været i huset. Det har været spændende og taget noget tid 🙂 Men nu er det administrative ved at være på plads, så nu er det mere det praktiske, der venter.

Og jeg var naturligvis meget spændt på, hvordan ville huset se ud, efter at nogen jeg ikke kendte og ikke mødte, havde overnattet i huset. Det var heldigvis en stor positiv overraskelse. Det var stort set ikke at se, at der havde været besøg, alt var ryddet op, og sengetøjet havde de tilmed også taget af og lagt fint. Og så havde hun skrevet en sød hilsen.

Jeg havde ikke fået lagt en gæstebog derned, så hun havde skrevet på et stykke papir – men nu er gæstebogen klar, hvis andre har lyst til at skrive noget 🙂

Men det var lige til at gå til, da jeg kom derned i går. Og selv om noget skal laves, så er det mest af alt bare dejligt have en lejlighed til selv at komme en tur i sommerhus. Diva var med, og vi nød en skøn sommeraften.

Efter nogle dage med kraftig regn og blæst så var der blevet rodet op i havbunden, så langs med vandkanten lå der helt frisk tang.

Og i åen var der godt med vand. Der er kommet kvæg nede på engen, og det er tydeligt, at jorden er meget våd, for det er helt æltet sammen nogen steder.

I sommerhusets ene højbed er der roser. Planen er, at det skal fyldes helt med roser, men der er lidt vej endnu. Men reformationsroserne står fint, og blomstrer netop nu med deres pink/hvide blomster. Jeg synes de er så fine.

Så ud over at skifte sengetøj og ordne toilet – så var der også god tid til at læse og strikke. Hvis det fortsætter på denne måde – at være airbnb vært – så er jeg det med glæde.

Jeg tænker også, at det giver lidt liv til området og måske lidt handel til den lokale brugs, og det er da også meget meget godt. At være vært, er jeg af mange gode grunde, men der er selvfølgelig også en lille økonomisk gevinst ved det. Det er da også meget rart 🙂

Nu venter til gengæld søndagens prædiken – om den rige mand og Lazarus. Det må jeg hellere få tænkt over og skrevet om.

God weekend.

Jette

Kærnehuset på airbnb

Hvad ?!?

Hvis du havde spurgt mig for 4 år siden, da jeg begyndte at drømme om sommerhus og endelig fandt en fin grund, så ville jeg aldrig have tænkt på, at huset sidenhen kunne lejes ud.

Jeg tænkte, at det lille sommerhus ville være mit/vores og bruges af familien. Det bliver det også – du læser jævnligt her om besøg i sommerhuset, for jeg nyder at være dernede. Dufte træet, se vandet, mærke vinden og bare vide – det er mit hus 🙂 Men der er også mange dage, hvor der ikke er nogen i huset.

Og der er løbet meget vand i åen siden da. Jeg har tænkt mange tanker om bæredygtighed efter at byggeprojektet kom ind i mit liv. Hvordan bygge bedst med hensyntagen til natur og miljø og klima? Og senest er jeg begyndt at interessere mig lidt for zero waste – og tankerne om at bruge mindre og undgå affald. Eller i hvert fald sørge for at sortere det grundigt.

Og en af tankerne i zero waste handler faktisk også om, at have noget, som ikke bliver brugt. Det er jo lidt spild af ressourcer, kan man godt sige. Og det er den tanke, der ligger bag beslutningen om at begynde at leje huset ud en eller to nætter ad gangen, her hen over sommeren.

Udlejningen foregår via airbnb. En internetportal, hvor mennesker over hele verden kan leje et værelse ud, hvis de har et stående tomt. Og man kan også booke et værelse samme sted. Airbnb betyder air bed and breakfast – og referer til, at det hele foregår på nettet. Der er ikke et konkret kontor et sted. Du kan læse mere om konceptet her – en artikel fra Idenyt, der er et par år gammel

.

Jeg er kommet godt fra start – eller rettere, jeg har fået en del bookinger 🙂 De første gæster ankommer i morgen, og det er jeg spændt på. Vil det fungere, vil de synes om huset, vil de efterlade det, som det var, da de kom – og alle sådanne spørgsmål.

Det kan jeg jo af gode grunde ikke vide – men når sæsonen slutter, laver jeg et indlæg, hvor jeg samler op på gode og mindre gode erfaringer på dette med at leje ud via airbnb.

Så nu er det muligt at booke en overnatning i det lille hus med det fine æblebillede – du kan læse mere om det her

Nye tider i Kærnehuset 🙂

Jette

Powered by WordPress & Theme by Peter Rosendal