diva hund kage kage hindbær blåbær sommerhus træ natur

Tag: Kærnehuset Side 5 af 6

En ny terrasse

Nu er der næsten kommet en ny terrasse ved sommerhuset. Man kan åbenbart ikke få nok af dem 🙂 Nu er der en terrasse, der vender mod vest, syd og øst. Så er det muligt at følge solens gang hele dagen. Eller være i skygge, hvis det bliver for varmt.

Den nye terrasse er mod øst. Og den var slet ikke tænkt med fra begyndelsen. Men jeg fandt hurtigt ud af, at det ville være smart med en morgenterrasse. Især på lune solfyldte morgener, så er det da fantastisk at kunne sidde ude, drikke kaffe og lytte til fugle og insekter og mærke sol og vind.

Så de sidste par dage har Ole været i gang. Og han holder fast i, at han hygger sig med det 🙂

Jeg har mest kigget på, lavet lidt lækker mad og slået græs.

Terrassen er lavet af samme slags brædder som den mod vest. Nemlig cumaru, hårdt træ, som er rødligt i begyndelsen, men meget hurtigt patinerer og bliver gråligt. Det er fint at se på og dejligt at gå på.

Boret på billedet, kan jeg ikke huske, hvad hedder. Men det er godt nok smart. For når man bruger hårdt træ, så skal der bores for og bores ud, så skruen kan ligge plant på brædden. Og det kan dette bor gøre på én gang. Sidste gang havde vi ikke dette bor, så da måtte der bores for med et bor, skiftes bor, og bores ud med et nyt bor, før skruen endelig kunne skrues i. Med dette lille bor blev der sparet ret meget arbejde 🙂

Strøerne har jeg skrevet om før. De er genbrug. De blev for godt 40 år siden brugt som spær i en hal på Oles gård. Nu er hallen jævnet med jorden, men nogle af spærene har fået nyt liv på Sydfyn. Det er da lidt sjovt. Og meget bæredygtigt. De er blevet malet med trætjære og linolie, inden de blev lagt her.

Terrassen er blevet lidt større end først tænkt – men pyt. Så er der da plads til at et par stykker samtidig kan tage sig en formiddagslur i skønne omgivelser 🙂

Men det varer lige lidt – der var ikke mere tid i denne omgang.

God søndag.

Jette

Nyt i sommerhuset

Og ja i denne omgang er det virkelig nyt – ikke noget med den blå avis eller genbrug på anden vis. Ja, det skal da lige være det træ, som mit nye flotte skilt er blevet lavet på. Jeg ved det faktisk ikke.

Men forleden kom min kære mand og forærede mig et nyt og virkelig flot skilt. “Kærnehuset” stod der skrevet på det fineste træ. Skiltet er stringent i formen og passer til husets udtryk. I går blev det så sat op, så nu er ingen i tvivl om, hvor Kærnehuset ligger eller hvilket nummer, det har 🙂

Men der kom også mere nyt! Sommerhuset har fået sin egen plæneklipper. Igen er det manden, der har været på indkøb, til stor glæde for mig. En elektrisk multiklipper, som klipper græsset fint og ikke efterlader sig klumper af græs 🙂 Jeg vil tro – uden at vide det – at det også er ret miljøvenligt med en elektrisk klipper. Batteriet tages med ind og oplades med vindmøllestrøm 🙂 Og samtidig larmer den ikke – så jeg kommer ikke til at genere naboen, når græsset skal slås.

Det nyeste højbed er også kommet godt i gang. Jeg såede sommerblomst-frø for noget tid siden, og nu er de heldigvis begyndt at spire. Jeg har ingen fornemmelse af, hvad det er for nogle blomster – men det er heller ikke det vigtigste. Bare de vil blomstre og give liv til haven, så er jeg glad. Og så nyder jeg, at kunne vande dem med vand fra regnvandstønden. Det har været godt her i den tørre april.

Foråret bringer også nye grøntsager – de første friske hvide asparges blev købt i går. Og de var virkelig lækre. De kom med hjem og blev tryllet om til aftensmad.

Let kogte asparges med ærtepuré, ristede solsikkekerner og bacontern ledsaget af et par skønne silkehønseæg. Det er da lækkert og farvestrålende 🙂

Det var en god søndag – og nu er den nye uge begyndt.

God mandag.

Jette

Sogneeftermiddag om sommerhus

Menighedsrådene og den lokale pensionistklub arbejder sammen et par gange om året. Det er en fin aftale, for pensionistklubben samler hver uge mange ældre i forsamlingshuset, og så byder vi ind med et foredrag eller to i løbet af en sæson.

I efteråret var der besøg Toner af Guld, som fortalte Matador – i ord og toner – en rigtig fin eftermiddag.

I dag er det så mig, der er på programmet. Faktisk har jeg selv foreslået det 🙂 For jeg vil gerne fortælle om mit sommerhusbyggeri, og har lavet et oplæg tidligere, så det var rimelig let at gå til.

Nu ligger der mange små og større ting klar på bordet – alt sammen noget der fortæller om den proces, det var at få bygget Kærnehuset.

Der ligger træ fra savværket i Korinth, der ligger træfiberisolering – der er mit fine certifikat på FSC – certificeringen. Og så er der eksempler på logoet – at vi finder det bæredygtige træ-og papir i mange sammenhænge.

Der er ved at ske noget i byggebranchen, når man taler om materialevalg. Træ og genbrug er kommet langt mere på dagsordenen. I denne uge var der en udsendelse i TV om netop højhuse, bygget i træ, og lejlighedskomplekser i træ. Alt sammen som alternativ til stål og beton. Det er en spændende udvikling – og som puster til min drøm om engang at bo i et træhus. Den dag, tiden i præstegården er forbi.

Det med formidling – og lidt nørderi – omkring træ, gør jeg også i en anden sammenhæng. Jeg er blevet stillet 6 skarpe spørgsmål fra hjemmesiden Træ. Dem er jeg i færd med at få svaret på – så dem kommer du snart til at kunne læse der 🙂

På en grå torsdag.

Jette

En lille bitte vinterferie – en overnatning

Det kan vel næppe kaldes vinterferie – men det var i hvert fald tid i sommerhus 🙂 Og dermed andre omgivelser end præstegården.

Og det er bare hyggeligt at være i det lille hus. Det dufter dejligt af træ, når jeg træder inden for – også selv om det selvfølgelig er ret køligt, når jeg kommer, for der jo ikke varme på i huset.

Men den lille brændeovn gør det godt, og i går hvor solen skinnede så fint og varmt, så stiger temeperaturen rimelig hurtigt.

Jeg havde Diva med 🙂 Det er godt selskab, og hun kan også godt finde ud af at være i huset. For år tilbage ville jeg aldrig have troet, at jeg kunne sove i samme seng som en hund! Men det går nu forbavsende godt. Her er Diva lige stået op 🙂

Udenfor havde det været frost. Is på bil og græs talte sit eget sprog. Men jeg vil langt hellere have kulde og vinter nu – end når vi kommer til sidst i marts.

Solen står stadig lavt – men har en helt fantastisk farve og glød. Så selvom det var koldt, så ser det da hyggeligt ud med brændely og solstrejf på gavlen.

Der bor også – mindst – en muldvarp på grunden. Og det får den lov til at blive ved med. Så ind imellem skyder den jord op. En del af al den jord har jeg flyttet over i de tre små plantekasser, for muldvarpejord er bare så fint og porøst.

Tid i sommerhus på denne årstid er lig med tid til at læse 🙂 Jeg er faldet over denne bog om Zero Waste. Altså et liv uden spild og affald. Den er skrevet i Amerika og tager derfor udgangspunkt i livet der – men hoved pointen er at komme til at leve et liv helt uden affald. Det er ret meget over mit mål – og heller ikke realistisk i forfatternes øjne. Men hun gør et ihærdigt forsøg. Og hendes tanker kan da altid inspirere – om ikke andet, så til måske at få kigget på og ryddet lidt op i alt det, man – jeg – har, som ikke bliver brugt, og dermed bare fylder.

Jeg er ikke færdig med bogen – så måske skriver jeg lidt mere om det en anden dag. Nu kalder arbejdet – efter et afslappet døgn i sommerhus.

God tirsdag.

Jette

Sommerhusets lille lund

På den store bane, så arbejder menighedsrådet på at få anlagt en skov på præstegårdsjorden. Et virkelig spændende projekt, som du nok skal komme til at høre mere om 🙂 På på den helt lille bane, så arbejder jeg også på at få lavet en lille lund med træer på sommerhusgrunden.

Det går meget stille og roligt, for det er primært grantræer fra årets jul, der plantes. Men med tiden bliver det jo også til noget. I år blev det både et grantræ og et enebærtræ (tror jeg det hedder) Men som du kan se, er der lang vej, før der er plantet 14 træer. Det er målet, for der var 14 store stubbe, der blev fræset væk, da jeg overtog grunden. Det var på en måde godt nok, at træerne var fældet, for så var der lavet plads til at sommerhuset kunne opføres. Men skal det være bæredygtigt, så skal der genplantes det, som fældes. Så derfor 🙂

Der er nu også æbletræ og oliventræ på grunden – de må også tælle med. Og ribsbuske og nu også hindbærbuske, mon ikke de tæller med? Hindbærbuskene er flyttet fra Midtjylland til Sydfyn. Nu håber jeg de slår rod, og glæder mig allerede til hindbær til sommer 🙂

Sommerhusområdet er gammelt, det blev udstykket først i 60’erne, så derfor er der også mange store træer. Det ses rundt om i naboernes haver. Hvor jeg så tillige fik øje på en stolt fasanhane, der spankulerede rundt. Den nød tydeligvis freden og roen 🙂

Inden døre skete der også lidt, da vi holdt de sidste feriedage i huset. En knivmagnet kom op. Og dermed blev der frigivet en skuffe, som nu kan fyldes med andre gode ting – krydderier blandt andet 🙂

Efterhånden er det lille sommerhus ved at være møbleret og udstyret med det, der er nødvendigt. Det er enkelt og afstressende. At begynde dagen med at tænde op i brændeovnen er helt specielt, og meget ferieagtigt. For det tager tid, og det giver ro at kigge ind i flammerne.

Tilbage i Middelfart blev det frostvejr. Rigtigt flot vintervejr – det er nu også helt i orden. Jeg vil gerne have vinter om vinteren.

God tirsdag.

Jette

Fra samlesæt til sommerhus – 2 år efter

I dag er det præcis 2 år siden, at der rullede en lastbil ind på grusvejen ved sommerhusgrunden medbringende et stk. sommerhus. Det var virkelig en mærkedag. Og det var en kold dag, vi frøs om kap. Men i løbet af den ene dag lykkedes det tømrer og kranfører at få rejst konstruktionen til mit lille sommerhus.

Og så gik det ellers fremad – jeg har før skrevet om det første år efter byggetilladelsen, det kan du læse her.

Forleden var Ole og jeg i sommerhus for at aflæse vand, og bare hygge os. Det er skønt at kunne sidde og nyde morgenkaffen med et glimt af vandet og mærke varmen fra den meget effektive brændeovn.

Jeg glæder mig stadig over, hvor fint det er blevet, hvor godt det er udnyttet og hvordan det sidste træ er blevet brugt til små og store hylder.

Og der er blevet lavet en fin lille bakke til at stille alle olier og eddiker og andre ting, der lige skal bruges i madlavningen.

Der er virkelig ikke meget spildtræ fra dette hus.

Det er et skønt lille hus. Dufter af træ, er tørt og lækkert at opholde sig i. Og da vi kom forleden, var der godt 12 grader indenfor, selv om det nærmede sig frysepunktet udenfor. Og i løbet af et par timer var huset gennemvarmt og skønt at opholde sig i. Udelukkende ved hjælp af ild i brændeovnen – og den varme der kom fra ovnen, da jeg bagte brød og lavede aftensmad.

Undervejs er der  kommet en ny beboer til – Alba 🙂 Hun synes det er helt fint at suse rundt på de store terrasser.

Projektet for 2019 bliver at få lavet en lille terrasse på østsiden af huset – her vil vi kunne nyde morgensolen og se ud over marken.

Det er jo et lille sommerhus, så man må også ud og kigge og mærke luften. Vi gik som altid ned til vandet – og det var mens stormen Alfrida blæste, så der var ret meget forhøjet vandstand. Aftenen før var vandet trukket langt tilbage og vi kunne fint gå over broen og langs vandkanten. Det er fascinerende at opleve – selv om det naturligvis også kan give udfordringer.

To år med sommerhus har været en stor oplevelse. Og jeg er så glad for det lille hus. Når jeg tager derned er præstegården langt væk 🙂 Og der er tid og rum til at slappe af.

God weekend.

Jette

Skole-Kirke og sommerhus

I går var en fin dag 🙂

Fra morgensstunden fyldtes kirken med livlige, nysgerrige og søde elever fra 2. klasse fra den lokale skole. Det er efterhånden en tilbagevendende begivenhed, at 2. klasse kommer på besøg i kirken i kristendom.

Og det er så fint. Og graverne og jeg bliver lidt udfordret, får spørgsmål vi ikke lige svarer på hver dag 🙂 Men dejligt, at børnene vil høre om stedet og tingene, der er i kirken. Og så synes de, at bogstaverne der er skrevet med på prædikestol og altertavle er ret umulige at læse 🙂

På kirkegården tog graverne dem med rundt – i kapel og maskinrum – og de forskellige maskiner bestiges med stor glæde.

Samarbejdet med skolen her er kommet i stand, fordi nogle lærere synes, det er en super ide at komme ud og opleve og mærke kirke og kirkegård. Og det er dejligt.

I flere år, er der i Middelfart Provsti blevet arbejdet på at etablere et decidereret skole-kirke-samarbejde – og endelig er det kommet i stand. Det betyder at provstiet nu tilbyder et færdigt undervisningsmateriale til fri afbenyttelse af skolerne. Et materiale, hvor forskellige kirkelige emner tages op. Det forventer jeg mig meget godt af. Og ser frem til at endnu flere klasser kommer på besøg i kirken.

I går blev det også til en tur i sommerhus. Hvor dejligt – det er næsten en måned siden, at jeg sidst var der 🙂 Og nu skulle græsset slås, for endelig er det kommet godt i gang efter en lang, lang varm og tør sommer. Det gror så fint, og skønt at se noget grønt.

Det var Ole, der gik bag græsslåmaskinen – jeg sad indefor 🙂 Og nød, at det igen er blevet tid til at tænde op i brændeovnen, drikke kaffe og sidde i sofaen og strikke. Det var virkelig skønt.

Vi nåede også en tur ned til vandet. Det blæste ret kraftigt og det kunne faktisk også mærkes i huset – det svæver jo på skruerne og når vinden er lige på, så giver det hele sig lidt 🙂 Blæsten havde igen trukket rigtig meget vand ud i Lillebælt, så mange både lå på sandet og ventede på, at vandet igen kom tilbage. Det er altså et lidt forunderligt fænomen.

Det var en dejlig dag – midt i ugen.

God torsdag.

Jette

Sensommerglimt

I går havde både Ole og jeg fridag sammen – det sker ikke så tit. Men det var hyggeligt, og med det fineste sensommervejr. Dagen var sat af til små projekter i sommerhuset – en helt igennem perfekt dag 🙂

Vi fik samlet den nye sofa. Den passede fint ind i hjørnet og er lidt mere komfortabel end den forrige.

Der er også kommet et nyt sofabord – lavet af genbrugstræ. Det er så fint og i stil med spisebordet.

Og så fik jeg en ekstra hylde i stuen, så der blev plads til bøger. Den er også lavet af overskudstræ fra sommerhusbyggeriet.

I foråret blev der jo anlagt have – og sået græs i begyndelsen af maj. Og så skete der ligesom ikke mere 🙂 Det er der så sket nu. På forunderlig vis har græsfrøene blot ligget og ventet på vand, så nu gror græsset. I går  blev det slået for første gang. Det skal nok blive en fin græsplæne med tiden.

I det ene højbed vokser rucola. Det er lidt pudsigt, at det er kommet op allerede nu, men jeg nød lige at plukke lidt og komme i salaten i går. Det smager dejligt 🙂

Forleden fik jeg også lagt nogle forårsløg – det er vist et godt tidspunkt at gøre det på, har jeg læst mig til 🙂 Så jeg glæder mig til foråret, hvor iris og anemoner gerne skulle vokse frem.

Æbletræet står fint – men udbyttet er ikke overvældende 🙂

Ind imellem de små projekter, var der også tid til at sidde på terrassen og nyde et glas kølig rosé. Jeg er virkelig glad for det lille sommerhus, det indfrier til fulde alle mine forventninger til et sådant sted.

Den kommende tid flytter Mette derned – indtil hun finder et sted at bo i Odense. Skønt at huset også kan bruges på den måde.

God sensommerdag.

Jette

Et glimt af sommerhusets have

Det blev til et kort glimt af sommerhus i går. Og på sommerdag nr. 70 så var det jo også det rigtige sted at være 🙂 Der var 26 grader – ret så varmt.

Men det var en super kort visit – Mette skulle hente en biblioteksbog og sammen skulle vi hente sofaen (Du kan se denher). Den skulle hjem og erstattes af en ny. Kattene havde (for et par år siden) brugt sofaen som kattebakke, og den lugt sad bare helt fast i stof og hynde. Jeg har forsøgt med både sæbe, Rodalon og frisk luft, men lige lidt har det hjulpet, så nu har jeg købt en ny sofa! Men ærgrer mig virkelig over at skulle kassere en så ny sofa.

Regnen har gjort meget godt for det nysåede græs. Frøene har nu kunnet spire og står med spinkle stængler og lyser grønt. Spændende at følge og se, hvor meget der skal eftersås.

Og så har min rucola salat virkelig smidt sine frø og de er også spiret – både uden for og inden for højbeddets rammer 🙂 Nu er jeg spændt på, om de når at vokse sig så store, at de også kan bruges. Der skal vist tyndes lidt ud 🙂

Oliventræet har nydt, at det har været varmt i år. Det har været lidt trist at se på, havde ikke mange blade og virkede i det hele taget kuet af klimaet i Danmark. Men i år er det anderledes 🙂 Nye små fine blade er kommet til, så nu glæder jeg mig til at se, hvordan den klarer vinteren.

På en almindelig torsdag.

Jette

Små ferieglimt

Her på bagkanten af ferien kommer enkelte glimt fra en god og varm ferie 🙂 Men fordi jeg havde besluttet at telefonen skulle blive i lommen i år, så er der ikke blevet taget mange billeder. Men der er til gengæld mange billeder på den indre skærm.

Vores ferie begyndte med et ophold på Møn – her har jeg aldrig været, og det var et interessant sted i Danmark. De høje kridtformationer, masser af små sten på stranden og en varme omkring de 30 grader gjorde den tur til noget særligt 🙂

Klinten er mod øst – og helt mod vest på Møn ligger Nyord, et fladt og særligt naturområde, og så har de en ottekantet kirke. Det er da også specielt.

Resten af ferien blev tilbragt i sommerhuset. Det var dejligt at prøve at være der i længere tid og opleve, at det fungerede godt. Det er et skønt hus at opholde sig i. Selv om vi nu mest var uden for 🙂

Vi flyttede blandt andet brændelyet. Da huset blev bygget beholdt det sin oprindelige plads. Men nu kan vi se, at vi mangler en terrase mod øst – til morgensolen. Så lyet blev flyttet 🙂

Det lille skur blev malet. Det blev malet med linolie og trætjære, så nu dufter det lidt af havn, når man går forbi skuret. Men det pyntede på huset 🙂

Nætterne var varme – så jeg gjorde alvor af min ide og prøvede at sove uden for. Det var en oplevelse, men også lidt specielt. Det er jo noget med at give slip på tanken om at ligge trygt bag låste døre. Men vi sov godt, og skønt at vågne op til fuglefløjt og duften af morgen.

Ferie er også tid til gæster. Så der blev lavet sommerhus venlig mad – i den grønne skala.

Og så lige en enkelt kage med brombær. Opskriften på den kommer i morgen – for jeg bager den igen i dag til menighedsrådsmødet i aften.

Det har nu været lidt hyggeligt at gense billeder fra ferien – men hverdagen banker på.

Så god tirsdag 🙂

Jette

Powered by WordPress & Theme by Peter Rosendal