diva hund kage kage hindbær blåbær sommerhus træ natur

Tag: Vegetarisk Side 2 af 5

En “grøn” rugbrødsmad

En helt almindelig frokost med rugbrød og pålæg kan godt være lidt udfordrende, hvis man helst vil spise vegetarisk. Men selvfølgelig – en dejlig mad med æg og tomat går altid godt. Eller en kartoffelmad, når kartoflerne er helt nye og lækre, det er nu også ganske lækkert 🙂

I weekenden lavede jeg en grøn rugbrødsmad – med syltede rødløg. Så der var rimeligt med fine farver til at lyse op på en februardag. Det hele er lidt til den rustikke side, men smagen fejler ikke noget.

Opskriften på syltede rødløg kommer sidst i indlægget 🙂

Hummus og små grønne retter

I går besluttede jeg, at aftensmaden skulle være en lille grøn buffet 🙂 Jeg er vild med små retter, som ikke nødvendigvis har et navn – men små serveringer, så man kan smage lidt af det hele. Og mit mål var også at få lavet en opskrift på hummus.

Og endelig lykkedes det 🙂 Der findes nu i øvrigt et utal af opskrifter på hummus på nettet, så min er mest et mix af det hele.

Dahl med mange grøntsager

Da jeg lavede grøn fællesmiddag serverede jeg blandt andet dahl med auberginer. Opskriften havde os, der var værter fået tilsendt, så det var lige til at gå til. Og jeg synes det smagte dejligt – der var lidt mere tyngde i dahlen på grund af de robuste stykker aubergine.

I aftes lavede jeg en ny portion – denne gang med endnu flere grøntsager. Og resultatet blev ganske fint, krydderierne smagte ret meget igennem, og det er naturligvis en smagssag, så dem kan der godt skrues ned for, eller andre kan kommes i 🙂

Og lad dig ikke skræmme af billederne – dahl er ikke en særlig fotogen ret – men den smager godt 🙂 Jeg serverede bagte kartofler og en rustik salat med æbler til. En rigtig raita (yoghurt med rå æbler) ville have passet endnu bedre.

Naturens gaver og egen avl

Det er høst tid. Den sidste tids varme dage og ingen regn, det har skabt travlhed på alle kornmarker. Der er blevet høstet og mejet og kørt korn – det er nu en helt særlig stemning. Og luften er fyldt af duften af korn og halm – og lidt støv 🙂

Men også i naturen og i haven er det blevet høsttid. Det er nu ikke meget jeg har høstet indtil videre – men hver eneste lille tomat og agurk tæller og skaber glæde. Og i hegnet fandt jeg forleden modne mirabeller – så dem har jeg været ud og plukke lidt af. Og lavet lækker marmelade.

Grøn aftensmad – tomatrisotto

Menuen i aftes var virkelig grøn 🙂 Med indslag af årstidens grøntsager og skuffernes indhold.

Salaten var en squash salat med pesto og hytteost og ristede mandler på toppen. Det smagte dejligt, og var let at lave. Squashen var et stop-madspild køb, så den blev spist med god samvittighed.

Majs er der mange af lige nu, og de smager allerbedst nykogte og spist med fingrene. Så det gjorde jeg 🙂 Det er nok ikke så elegant, men det er en fornøjelse at sætte tænderne i de flotte gule majskerner.

Salat med saltede citroner

For noget tid siden lavede jeg et glas saltede citroner. I stedet for at sylte, så blev citronerne saltede og så sat væk. I går kom de frem igen. Og jeg var spændt på at smage dem. Og blev overrasket over, hvor fint de smagte. Salt, og med smag af citron – men ikke sådan, at hele munden snerpede sig sammen 🙂

Aftensmaden i går blev en lækker fyldig salat med en dressing med saltede citroner. Opskriften er fra bogen: “Vild med bønner” og tillempet mit køkken og dets forråd. Det hele smagte dejligt, salaten fik følgeskab af bagte små kartofler. Det er en let og enkel aftensmad, når først de saltede citroner er lavet og står og venter i køleskabet 🙂

Skøn grøn aftensmad – kartofler, rødløg og hummus

I sidste uge fik jeg hentet Coops blad Samvirke. Et medlemsblad med masser af læsestof. Og gode råd om meget forskelligt – denne gang var temaet om at leve og købe lidt billigere her midt i de stigende priser. Og så var der opskrifter på lækker mad med nye kartofler.

Så aftensmaden i går var en opskrift fra bladet. Og den holder. Den var nem og smagte bare godt. Nu er jeg også vældig glad for både kartofler og kikærter – men selv om man ikke er den største fan af kikærter, så fungerer bagte nye kartofler nu altid godt 🙂

Grøn aftensmad

Det var virkelig en lækker aftensmad, jeg fik lavet i sommerhuset i aftes – hvis jeg selv skal sige det 🙂 Jeg er nok ikke en helt uvildig dommer i den sag. Men alligevel.

Sommerhusets lille bed med asparges – der var sket noget i løbet af en uge. Solen og varmen havde sat gang i de fine grønne stilke, så i går kunne jeg skære et lille bundt friske asparges. Det er da en fornøjelse 🙂

Første forsøg med dåbskage

Inden længe skal mit lille barnebarn døbes. Og det bliver en festlig dag – det ved jeg med sikkerhed allerede nu 🙂 Jeg har fået lov til at døbe hende, og brodere navn på dåbskjole – og bidrage med en dåbskage.

Så jeg er i gang med de første forberedelser 🙂 I weekenden blev der bagt en dåbskage – eller det er nu mest af alt en lidt opgraderet Othellolagkage. Men derfor skal der øves lidt alligevel. Farven på marcipanbåndet er blevet til den lidt mørke side. Og der kunne også fint være mere creme inde i kagen. Så der kommer en version to 🙂

Inspirationen er fra Instagram og Maja Vase. Hun laver de smukkeste og mest skarpe kager – virkelig imponerende. Der fulgte dog ikke en opskrift med her, så det er mine mål, der er i opskriften her.

Dåbskage version 1 (16 cm i diameter)

Lækkert pull-apart brød

Og sagt med det samme – billederne er kedelige – jeg fik nemlig ikke taget billeder, mens brødet var helt 🙂 Det nåede at blive spist inden – så det var kun en lille rest, der var tilbage.

Anledningen til at bage det lækre brød var, at der var inviteret gæster til grøn aftensmad. I sidste uge blev bælgfrugternes dag også fejret, så der blev lavet mad med kikærter, sorte bønner og edamamebønner. Og så til forret dette fine brød – serveret i selskab en rigtig god ost i tern, oliven, peanuts – og champagne. Det fungerede godt 🙂

Brødet er let at bage og sættes på bordet som det er. Så er tanken, at hver gæst bryder et stykke brød af det hele brød.

Powered by WordPress & Theme by Peter Rosendal