diva hund kage kage hindbær blåbær sommerhus træ natur

Tag: FSC

En uge senere (3) …

Det skrider fremad 🙂 Der bliver mere og mere hus, og flere og flere ting falder på plads.

Der er kommet cedertræ på den sidste side mod øst, og gjort klar til, at vinduer kan komme i 🙂 Brændely står meget tæt på terrassen, så der er ikke langt, når der skal hentes brænde 🙂

Jeg har besluttet – lidt nørdet, jeg ved det 🙂 – men jeg vil have mit hus FSC certificeret. Og derfor skal der udfyldes skemaer og andet, som dokumenterer, hvor træet kommer fra, hvor meget der er indkøbt og hvor meget der er brugt – og dermed også hvor meget der er i overskud.

Så når hele byggeriet er færdigt, skal træet sorteres og spildet gøres op. Forhåbentlig er der ikke for meget træ tilbage, – indtil videre ser det ret beskedent ud.

I sidste uge manglede der en bjælke, for at spærene kunne sættes op på sydsiden af huset. Bjælken er nu kommet på plads, og undertaget er lagt op, så der nu næsten er klar til, at tagmanden kan komme til.

Der er kommet det første vindue i – og Mette syntes det var lidt komisk, for jeg skulle lige prøve at åbne det 🙂 og det åbnede bare så let, helt som det skal være.

Og så fik jeg overrakt min nøgle i går 🙂 Der var nu stadig åbent overalt, men som tømreren sagde, næste gang I kommer herned, så vil huset være låst!

Så da vi kom hjem, blev nøglen straks sat i den fine nøglering, mine børn gav mig i advents gave i 2015 🙂 Endelig kom den i brug!

Jeg glæder mig til at fortælle videre i næste uge …

Jette

En uge senere (2) ….

Nu sker der noget med Kernehuset – alias sommerhuset.

Jeg har besluttet, at lave en ugentlig opdatering omkring husets færd. Lidt for at dig, der læser med og synes at sommerhusbyggeri er temmelig kedeligt – så har du mulighed for at springe over i dag 🙂

Men den ugentlige opdatering er samtidig en god måde at få samlet op og sat lidt styr på billeder og kronologi i proccessen 🙂

Siden sidst er der kommet mere ceder træ på.

Der er kommet spær på –

og undertag og tagbrædder ovenpå – i den ene side af huset. Der er faktisk også sat underbeklædning, vindskeder og tagrende på. Tagrenderne er i aluminium, de er lette, vejer ikke meget og så er de miljøvenlige og genanvendelige. Du kan læse mere om aluminiumstagrender her

Det virker måske lidt ulogisk kun at bygge den ene side af huset færdigt – men det skyldes, at der mangler et stykke træ. Sydsiden af huset bliver en overdækket terrasse, og bjælken, der skal gå på langs af huset, blev leveret som limtræ – og ikke fuldtømmer, som aftalt. Og fuldtømmer er lidt sværere at skaffe og skal være godt tørt før det bruges. Men nu er bjælken bestilt og på vej, kommer i løbet af denne uge. Og så sker der noget på denne side af huset 🙂

Der er blevet holdt byggemøde igen. Udendørs og ret koldt, men godt og opklarende. Her ses de to seje tømrere, far og søn, og Niels fra Green House.

Min næste opgave er at få indkøbt en skorsten/skorstensrør. Så jeg må på nettet igen 🙂

God torsdag – og på gensyn om en uge, med nyt fra byggepladsen 🙂

Jette

På besøg hos køkkenfirma …

Jeg tror ikke, jeg tidligere har sat mine ben i en køkkenbutik – altså sådan en der sælger køkkener 🙂 Så lidt, som da jeg besøgte savværket – så var jeg også her på udebane. Men det var super interessant – og kan blive dyrt – men jeg lærte meget og fik en rigtig fin service.

Designa i Ringevar målet. Butikken ligger ikke så langt fra sommerhusgrunden, derfor dette valg. At det netop blev det firma skyldes, at de leverer køkkenlåger og bordplader, som er i FSC-certificeret træ.

Min lille tegning af køkkenet i det kommende sommerhus blev omsat til en tegning på deres computer. Og pludselig kunne der indsættes skabe og skuffer og jeg kunne få et indtryk af, hvordan det vil se ud. Og det blev fint. Proffessionelt og med nogle bedre løsninger, end jeg lige havde tænkt. Der er vist en grund til at jeg kan noget om teologi og sælgeren her kunne noget om træ, skabe og dimensioner 🙂

Der er ingen overskabe – det er med vilje. Her er det tanken, at overskudstræ skal omdannes til hylder. Det tror jeg kommer til at fungere godt, det bliver ikke så tungt, som havde det været lukkede skabe.

Men at få sådan en tegning med hjem puster jo også til utålmodigheden. Nu må der snart komme lidt mere på den grund. Som Mette udtrykte det: “Når du først kigger på køkken, så er det (sommerhuset) jo snart færdigt.” Der er lidt vej endnu.

Men i dag bliver der sat af til huset – det glæder jeg mig til at se.

God weekend.

Jette

Fsc certificering

Jeg har været til byggemøde 🙂 Det i sig selv er bemærkelsesværdigt. Det er ca. et år siden, jeg mødtes med byggefirmaet første gang, så det er en proces, der har taget tid.

Der nåede endda at komme et bryllup, inden sommerhuset kom rigtig på banen 🙂

I går mødtes Green House– og deres solide og engagerede nordjyske medarbejdere og Karina fra Orbiconog jeg. Det, vi skulle tale om, var ikke så meget selve byggeriet, men mere materialevalget og mærkningen af det.

Jeg har, som tidligere fortalt, besluttet at mit hus skal bygges af FSC træ. Det vil sige træ, der er dyrket under forhold, der tager hensyn til bæredygtighed, sociale forhold for skovarbejdere og miljømæssige forhold. Så det er ikke fordi træet er noget specielt træ som sådan, det er mere holdningen til træproduktion, det handler om.

For at få mit hus certificeret er der en del regler, der skal overholdes, nogle procedurer der skal følges. Blandt andet må træet kun indkøbes gennem en forhandler, der er certificeret til at håndtere FSC træ. Men det er der faktisk en del savværker, der allerede er – og trælasthandler som Stark og XL-byg er det også.

Men ud over at der skal holdes styr på indkøb og følgesedler, så skal der også laves opgørelser over mængder og spild af træ – så der er lidt  ekstra papirarbejde forbundet med det at bygge mit hus 🙂

Og hvorfor dog gøre det? Som en gammel tømrermester sagde til mig: – “Det gør det jo ikke til et bedre hus!” Og det er rigtig nok. Men somme tider skal man gøre det, der bare føles rigtigt og som man  har lyst til! Og jeg synes, der vil være en lille sejr og en stor glæde ved at have vist, at det er muligt – for en uden forstand på byggeri – at få bygget et hus i træ, hvor der er tænkt over miljø og bæredygtighed inden for skovdrift. Og så få mulighed for at bruge det lille FSC Logo.

Ud over at tale certificering, så blev der også sat en tidshorisont på byggeriet. Sidst i oktober skulle der gerne blive sat et hus op på grunden – det bliver så godt! Ikke at det så er færdigt – det indvendige skal jeg selv – og gode håndværkere – stå for og færdiggøre efterfølgende.  Men bare det, at der kommer omridset af et hus vil blive enormt godt 🙂

Med store sommerhusdrømme på en helt almindelig tirsdag.

Jette

Et par glimt fra weekenden

En dejlig weekend med masser af samvær med familie og ny familie. Et besøg hos min gamle far viste, at han stadig har det godt og trives. Og tilmed er kommet utroligt godt videre – hvis man overhovedet kan sige det – men er kommet videre efter at min mor døde for 2 år siden. Kommet videre, det vil sige, får hverdagen til at hænge sammen, og ikke mindst have lyst til at stå op, selv om den anden ikke er der mere. Det synes jeg i sig selv er en præstation, når man er fyldt 95 år, og havde været gift i over 50 år. Men sådan er min far 🙂

FSC – er certificerings navnet på det træ, sommerhuset skal bygges af, men også et mærke, der bruges mange andre steder – på papir, tændstikæsker og optændingsblokke.

Der er gået lidt sport i at finde produkter, hvor materialet er mærket med FSC logoet. Og ret ofte bliver jeg overrasket. Men det viser jo kun, at det bliver mere almindeligt, og at fokus på bæredygtigt og miljørigtigt træ og papir intensiveres.

Og så blev der bagt banankage. Hvornår kan man ikke spise et stykke nybagt krydret banankage? 🙂 Jeg synes i hvert fald, at det var helt på sin plads søndag eftermiddag.

Der skulle være kommet to nye høns i hønsehuset – men der var lidt leveringstid. Hvor barskt det end lyder, så tog ræven – eller noget andet – mine to gamle høns. Ubarmhjertigt og rigtig, rigtig træls. Men nu bliver indhegning og lukning endnu sikrere, og så håber jeg at de to kommende høns får et godt liv her.

Og så nåede jeg også at få rettet lidt til på “bag om” bloggen. Ind imellem ændrer tingene sig jo lidt 🙂

God mandag.

Jette

Hvor bliver sommerhuset af?

Det er efterhånden et godt stykke tid siden der sidst har været nyt fra grund og sommerhus – af den simple grund, at det går forbavsende langsomt med at komme i gang.

Så pt. er vi nået til, at jeg har accepteret et tilbud på et skønt råhus – nu mangler så blot konktrakten på, at det hele juridisk og på andre måder også falder på plads.

Men det bliver et lille fint hus med lækkert cedertræ på ydersiden, douglas beklædning indvendig og træfiberisolering i mellem. Alt sammen i FSC certificerede materialer.

At det er et råhus, jeg får, betyder så, at alt det indvendige mangler. Så pludselig er jeg blevet interesseret i hårde hvidevarer, lamper og fliser og meget andet 🙂 Og derfor var Black friday en rigtig god idé.

Her fik jeg blandt andet købt en vaskemaskine. Det har jeg aldrig købt før – men nu har jeg 🙂 Den blev leveret i dag. Og står nu i garagen og venter på, at der engang kommer et hus, den kan bo i. En fin lille maskine med fine mærker A+++ og andre gode egenskaber.

Der sker ikke mere på denne front før først i det nye år. Målet er stadig, at jeg har et sommerhus til sommer.

God onsdag – lige midt i december, men nær jul 🙂

Jette

På besøg på PA Savværk

Jeg har aldrig før været på besøg på et savværk! Jeg ved ikke helt, hvad jeg ventede – men noget med et stort skilt ved vejen, et fornuftigt og rummeligt kontor og så selvfølgelig noget træ.

PA Savværk havde noget af det – men manglede det store skilt, så det var lidt svært at finde i den lille sydfynske by Korinth. Og kontor bygningen lignede mest et gammelt stuehus. Og selve savværket holdt til i meget gamle og enorme haller. Men PA Savværk er også 130 år gammelt.

Jeg bankede lidt forsigtigt på døren til kontoret og gik ind. Og blev mødt af en venlig medarbejder, der spurgte, hvad han kunne hjælpe mig med. “Jeg vil gerne se lidt på træ” var mit noget vage og uklare svar. Han tog det pænt 🙂 men må helt sikkert have rystet lidt på hovedet indvendigt. Det lyste ud af mig, at jeg var på udebane og ikke anede ret meget om det her.

Men han viste mig rundt i en helt fremmed verden. Larm, store planker, robuste medarbejdere og enorme maskiner – til sammen fremstillede de skønne massive gulv planker. Af eg og ask og douglasgran – og flere andre træsorter.

Jeg fik prøverne her med hjem, lækkert og fint douglasgran udskåret til gulvplanker. De er så fine, med forskelligt spil i træet – så et gulv vil altid komme til at fortælle træhistorie.

Tanken er, at det er træ som dette, der skal være på gulvet og sandsynligvis på væggene i sommerhuset.

Savværket har en klar miljøprofil og tænker meget på bæredygtighed, og er derfor i stand til at levere FSC-certificeret træ. Og savværket ligger kun 15 km fra min grund og bruger meget lokalt træ til produktionen, så bliver det vist ikke meget bedre 🙂

Det var et besøg i en fascinerende verden – konkret og synlig – ret langt fra min verden med mange ord og store tanker. Men der er brug for begge dele.

God torsdag.

Jette

Træfiberisolering – suk

Hvor kedeligt kan det blive 🙂

Kedeligt synes jeg jo ikke det er, men lidt nørdet måske. Ikke fordi jeg ved særlig meget om det, men jeg har alligevel en holdning til, hvilket isoleringsmateriale mit sommerhus skal fyldes med.

Og det bliver isolering lavet af træ, så både yderbeklædning, væg og isolering og inderbeklædning bliver af træ.

I sidste uge hentede jeg noget isolering til annekset, og kunne selv mærke, hvordan det var at røre ved. For ellers er isolering ikke noget jeg indtil i dag har beskæftiget mig noget videre med 🙂

Hvad ertræfiberisolering?

Det er lavet af træ – FSC-certificeret træ, mest afbarket gran, fra træer her i Norden.

Træfiberisolering er dyrere end anden isolering. Men det er langt mere CO2 venligt end for eksempel rockwool. (Her kræves meget mere energi for at fremstille det)

Og det er langt mere behageligt at arbejde med, du behøver ikke åndedræts værn eller andet udstyr for at have det i hænderne (men det anbefales dog, at du har en støvmaske på, når det skæres til)

Det er ikke giftigt på nogen måde, efter brug, når huset skal brydes ned, lægges isoleringen ud i naturen og komposterer.

Det kan transportere fugt, derfor behøves der ikke en dampspærre (som ofte er af plastik, og dermed lukker huset inde)

Jeg er naturligvis farvet af, at jeg synes, det er et spændende alternativ.

Men hvorfor bruges det så ikke oftere? Usikkerhed, det plejer man ikke, og så er det dyrere. Og det er nok en af de væsentligste faktorer.

Ikke mere om isolering for nu.

I aften begynder kor sæsonen igen – og det bliver virkelig rart at skulle mødes med koret og synge, hygge og fornøjes med sang og samvær.

God mandag.

Jette

Side 4 af 4

Powered by WordPress & Theme by Peter Rosendal