diva hund kage kage hindbær blåbær sommerhus træ natur

Måned: september 2015 Side 2 af 3

Tegninger med materialevalg

Det bliver et kort glimt fra dagens nys tilsendte tegninger på sommerhuset. Eller rettere, det er stor set de samme grundtegninger, men det spændende, at der er kommet navn på materialerne, der skal bruges.

Og udfordringen er at finde leverandører, der er FSC certificerede. De findes, men det er bare ikke lige dem, byggefirmaet normalt har handlet med. Så lige nu søges der efter en spær leverandør med et FSC logo, hvilket bestemt er på markedet, så den løser sig nok.

Det hele bliver heller ikke lettere af, at der er forskellige certificerings ordninger omkring bæredygtigt træ og skovbrug. Og de står registrerer ikke helt det samme eller bruger samme standarder. Så jo, horisonten udvides i denne tid, og nye begreber og ord kommer ind i mit ordforråd 🙂

Arla er kommet rigtig godt med – nu findes mælkekartoner lavet af FSC certificeret papir. Det er da bare den rigtige vej at gå.

På en lidt nørdet torsdag – god dag.

Jette

Det blev ikke meget bedre …

Jeg ville jo så gerne – men evnerne rakte ikke helt. Og det er helt okay.

Jeg havde menighedsrådsmøde i aftes og ville gerne servere Tivolikagerne – i en mere velproportioneret udgave og helst med fin gele på toppen. Men geleen floppede!

Men bortset fra det, så kan kagen altså godt anbefales. En fin lille mørdejsskal fyldt med god æblemos, toppet med flødeskum, lækker marengs og romcreme. Og hver del kan laves i forvejen og blot samles lige inden servering, så det er en overkommelig opgave at servere en konditorkage 🙂 Opskriften er fra Den store bagedyst

Der kommer en ny hemmelig udfordring i aften, nu ser jeg, om jeg har mod på at prøve den også 🙂 Jeg lærer jo noget, hver gang jeg skal bage noget nyt og ukendt.

Og til sidst et billede af noget helt andet – husker du den lille tomatplante? Den har klaret sig fint, men synes stadig godt, at solen må skinne og varme lidt mere 🙂 Jeg har fået nogle små røde tomater, og håber på flere.

Det er lidt svært at se, men der er en del grønne tomater. Så min investering på 7 kr. har bestemt tjent sig hjem igen 🙂 Og jeg har nydt at spise solvarme tomater, de er bare gode.

God onsdag.

Jette

Petit four til kobberbryllup

En anledning til at eksperimentere, den lader jeg sjældent gå fra mig 🙂

Og denne gang skulle det være noget med kobberfarve. Det var ikke lige det Middelfart havde mest af, men til slut fandt jeg et lille glas fint kobberstøv i en helsekostbutik! (Helsam) Lidt forundret, men også glad, for nu kunne jeg komme videre med projektet.

Det er små petit four malet med kobberstøv og pyntet med chokolade hjerter til sidst. Enkelt og ikke særlig svært.

Kobberfarvede petit four (36 stk.)

Mørdej

150 gr. mel

75 gr. smør

50 gr. flormelis

1 æggeblomme

Smørret smuldres i mel og flormelis og æltes hurtigt sammen med æggeblommen. Måske der skal bruges et par dråber koldt vand mere for at samle dejen. Lægges på køl, til den skal bruges.

Syltede brombær

100 gr. brombær

50 gr. sukker

Kom bær og sukker og evt. en lille tom vaniljestang i en gryde og lad det koge ca. 10 minutter ved svag varme under låg. Blendes eller køres på minihakkeren.

Mazarindej

100 gr. marcipan

100 gr. sukker

75 gr. smør

2 æg, fra solide høns

30 gr. mel

25 gr. grofthakkede pistaciekerner

Nogle dråber grøn frugtfarve

Rør revet marcipan, sukker og smør sammen. Tilsæt æggene et ad gangen og rør til sidst mel, kerner og frugtfarve i. (Den kan naturligvis udelades, men giver lidt fin farve :-))

Rul mørdejen ud, skær en firkant og læg den i en form med bagepapir i bunden (18 x 18 cm.)

Brombærsyltetøjet fordeles på mørdejen og mazarinmassen fordeles forsigtigt ovenpå. Bager ved 190 grader i ca. 15 – 18 minutter.

Køler af i formen.

Tag kagen ud af formen og skær kanterne af. Brug en ren og tør pensel og mal med kobberstøvet, det er let og dækker helt fantastisk. Skær kagen i 36 små stykker og pynt med smeltet chokolade, eller hvad du ny synes.

Lækre små firkanter, som heldigvis faldt i kobberbrudeparrets smag. Tillykke til dem!

God tirsdag.

Jette

Weekend glimt

Ah – mandag morgen i meget roligt tempo – en dejlig begyndelse på en ny uge.

Det har været en hyggelig weekend. Med arbejde, høstgudstjeneste og lige en enkelt kage, der skulle bages 🙂

Hele lørdagen brugte jeg sammen med min søster – og fik igen en malerpensel i hånden og gav en hånd med, så deres stald kan blive færdig og være klar med 8 meget fine nye hestebokse.

Når ting skal laves i ens fritid, så tager det sin tid. Så det var meget rart at kunne hjælpe lidt her, for de har sat sig en deadline til 1. oktober – og det kan det såmænd snart blive.

Traditionen tro, så havde jeg den første af de to høstgudstjenester i går. Med en smukt pyntet kirke, skønne blomster og farvestrålende frugt og grønt. Selv om der er langt fra min barndoms høst med små mejetærskere og til nutidens enorme maskiner, så er taknemmeligheden stadig grundlæggende. Glæden over, at lader og siloer er blevet fyldt og de sidste afgrøder godt på vej, det gør høstgudstjenesten til en særlig begivenhed i kirkeåret.

Og så er sæsonen for æblekager for alvor gået i gang 🙂 Denne er let at lave og smager ganske fint. Robust og til at tage med på tur.

Og nu hedder det vist: løbetur. Jeg synes det er gået lidt ned af bakke, men med let sol, tørvejr og klar luft, så er der vist ikke mange undskyldninger for ikke at komme afsted 🙂

God mandag.

Jette

Det må bare forsøges …

I onsdags sad jeg klar til at se Den store bagedyst. Spændt på at se, hvem er med i år, og hvilke kager og spændende udfordringer kommer på programmet. Og de er bestemt kommet godt fra start.

I år har DR så givet den mulighed, at seerne selv kan prøve kræfter med den udfordring, deltagerne også får. Og sådan en mulighed, den er da svær at over se 🙂

Og sagt med samme – jeg har stor respekt for alle deltagernes resultater. Det kan godt være, at når vi sad i sofaen og kiggede med, at nogen kager var flottere end andre. Men overordnet set, synes jeg de gjorde det godt.

Her er mit første forsøg 🙂

Proportionerne er ikke helt på plads, det ligner mest en paddehat. Smagen på æblemos og creme er ret  – for ikke at sige – meget neutral. Og den kunstneriske udførelse kalder på mere træning 🙂

Men sjovt har det været, og jeg gør et nyt forsøg i næste uge. Jeg har et møde, hvor der skal serveres kage, så kommer disse med igen. For med æbler i haven og fine æg fra søde høns, så er en del af ingredienserne lige ved hånden.

God weekend.

Jette

Genganger burgerboller

Jeg har tidligere bagt burgerboller – men det er faktisk allerede over et år siden, og nu fik jeg lyst til at prøve igen.

Mest fordi, at jeg fik lyst til at spise en burger til frokost 🙂

Jeg bagte dem i går, så aftensolen gør billedet lidt mørkere end billedet af frokostburgeren 🙂

I forhold til første gang jeg bagte dem, så har jeg her rullet dejen ud og brugt en rillet form til at udstikke bollerne med. Det fungerede fint, men det ser lidt forkert ud i forhold til det man forventer af en burgerbolle 🙂

Men bollerne forblev lave og smager bare ret godt.

Efter frokostburgeren går turen sydpå – afsted med trillebøren. Da jeg for 24 år siden gik på Pastoralseminariet fik vi det råd, at når vi havde haft en tung begravelse, så skulle vi efterfølgende bruge en halv dag på at gøre noget godt for os selv. Og det gør jeg så i dag! Ud i det fri, mens sensommeren endnu viser sig fra sin allerbedste side 🙂

Jette

Haveindkøb – ny trillebør

Efter endnu et besøg på grunden blev det tydeligt, at det ville være godt at have en trillebør. Der er trods alt et stykke vej fra nederst til øverst på jordstykket 🙂

Så turen gik til byggemarkeder – hvor jeg godt kan føle mig en anelse fremmed, det er ikke der, jeg har været oftest 🙂 Og helt galt blev det, da jeg forhørte mig, om jeg kunne få 3 m2 fliser leveret på adressen. Ekspedienten lænede sig ind over disken og sagde – en lille smule overbærende – at det kunne jeg sagtens, men det kostede ca. det samme i fragt som selve fliserne, og i hans optik, var det helt hen i vejret ikke bare at hente de få fliser selv 🙂

Men nu har jeg hverken stationcar eller trailer, og heller ikke særlig store overarme (:-)) så jeg vil gerne have fliserne leveret. Det er næste projekt.

Imens samles trillebøren – jeg ved godt kassen mangler, den var blot ikke kommet med ind 🙂 Det er virkelig de små skridt, du er vidne til netop nu. Men jeg er sikker på, at lige pludselig så sker der noget. Indtil da træder jeg lidt vande.

Og der begyndes fra scratch – intet er der på grunden. Men nu er der kommet to meget gamle plastik have stole, så der kan siddes ned og drikke en kop kaffe. Måske tænker du – plastikstole og bæredygtighed, træ og meget andet miljørigtigt 🙂 Men alt genbrug går faktisk under betegnelsen bæredygtigt. Og lige disse to stole har en lang historie. De var en bryllupsgave og er altså godt 27 år gamle, og kan nu gøre lidt gavn her. For det bliver nødvendigt med pauser – bare for at sidde og nyde udsigten, men også når der skal laves lidt.

Der er noget jord, der skal rives og jævnes, og en hel del grene, der skal samles og klippes i passende stykker. De kan bruges til optændingsbrænde, når huset engang står der. For eneste opvarmning bliver en indbygget brændeovn. Og så er små stykker tørt træ guld værd 🙂

På en smuk septemberdag.

Jette

Sensommer squashkage

Det er tiden for kager bagt med frugt og grønt. Og jeg synes både gulerødder og squash gør sig godt – rødbeder er jeg dog ikke den store fan af 🙂

Forleden fik jeg overrakt en stor squash, og den er blevet flittigt anvendt – i en lækker gryderet, i salat og nu i kage.

Opskriften her er med inspiration fra et nummer af Hjemmet. Kagen er tung og fugtig, men smager ret godt 🙂

Squashkage

60 gr. smør

60 gr. sukker

60 gr. farin

1 tsk. vaniljesukker

1 æg, fra en skøn høne

200 gr. revet squash

150 gr. mel

1 spsk. kakao

1 tsk. bagepulver

et nip salt

1 spsk. mælk

50 gr. grofthakket mørk chokolade

25 gr. grofthakkede valnødder

Kom de forskellige slags sukker og smør i en skål og pisk grundigt. Tilsæt æg og pisk det godt. Sigt mel, kakao og bagepulver og vend det i dejen sammen med mælk, squash, chokolade og nødder.

Kom dejen i en springform med bagepapir i bunden (ca. 16 cm i diameter) og bag kagen ca. 45-50 minutter ved 180 grader. Køler af i formen.

Glasur

25 gr. chokolade

1 spsk. piskefløde

½ spsk. sirup

Chokoladen smeltes og fløde og sirup røres godt ind i chokoladen. Glasuren fordeles på den lune kage og pyntes evt. med lidt valnødder.

Som nævnt en ret solid kage. Jeg synes, det er lidt vanskeligt at få luftige kager, når de er så fyldt med grønt som denne er. Men så mætter den det mere 🙂

God tirsdag.

Jette

Træfiberisolering – suk

Hvor kedeligt kan det blive 🙂

Kedeligt synes jeg jo ikke det er, men lidt nørdet måske. Ikke fordi jeg ved særlig meget om det, men jeg har alligevel en holdning til, hvilket isoleringsmateriale mit sommerhus skal fyldes med.

Og det bliver isolering lavet af træ, så både yderbeklædning, væg og isolering og inderbeklædning bliver af træ.

I sidste uge hentede jeg noget isolering til annekset, og kunne selv mærke, hvordan det var at røre ved. For ellers er isolering ikke noget jeg indtil i dag har beskæftiget mig noget videre med 🙂

Hvad ertræfiberisolering?

Det er lavet af træ – FSC-certificeret træ, mest afbarket gran, fra træer her i Norden.

Træfiberisolering er dyrere end anden isolering. Men det er langt mere CO2 venligt end for eksempel rockwool. (Her kræves meget mere energi for at fremstille det)

Og det er langt mere behageligt at arbejde med, du behøver ikke åndedræts værn eller andet udstyr for at have det i hænderne (men det anbefales dog, at du har en støvmaske på, når det skæres til)

Det er ikke giftigt på nogen måde, efter brug, når huset skal brydes ned, lægges isoleringen ud i naturen og komposterer.

Det kan transportere fugt, derfor behøves der ikke en dampspærre (som ofte er af plastik, og dermed lukker huset inde)

Jeg er naturligvis farvet af, at jeg synes, det er et spændende alternativ.

Men hvorfor bruges det så ikke oftere? Usikkerhed, det plejer man ikke, og så er det dyrere. Og det er nok en af de væsentligste faktorer.

Ikke mere om isolering for nu.

I aften begynder kor sæsonen igen – og det bliver virkelig rart at skulle mødes med koret og synge, hygge og fornøjes med sang og samvær.

God mandag.

Jette

Brombærsyltetøj

Årets første brombær blev hentet forleden dag. Der er altså noget ved at gå langs et hegn og så bare kunne spise løs af mørke søde brombær 🙂 Men nogle kom også med inden for.

Mette Blomsterberg havde lagt en opskrift på brombærkompot ud på hendes facebookside, og den lød ret interessant.

Jeg har formindsket opskriften.

Jeg kalder det syltetøj, men det er nok ikke helt rigtigt. Det er i hvert fald meget tyndt, men smager virkelig godt.

Brombærsyltetøj

150 gr. brombær

80 gr. sukker

1/4 vaniljestang

1/2 – 1 stjerneanis

1/4 kanelstang

3-4 kardemommekapsler

1 spsk vand

Skrab kornene ud af vaniljestangen og bland dem med lidt sukker. Kom det hele i en gryde inklusiv den tomme vaniljestang. Koges uden låg ca. 15 minutter og kommes på glas. Opbevares i køleskab.

Skøn smag 🙂

Eventuelt kunne man samle krydderierne i en lille tepose og fiske dem op efterfølgende – ellers gøres det, når syltetøjet nydes 🙂

Det smager fint oven på yoghurt og drysset med müsli.

Og nu er det snart weekend – med fuld fart på. Men hyggeligt og rart.

God weekend.

Jette

Powered by WordPress & Theme by Peter Rosendal