diva hund kage kage hindbær blåbær sommerhus træ natur

Måned: juni 2014 Side 2 af 3

Travlhed før studenterfest

Hej! Det går over stok og sten, men det går 🙂

Om et øjeblik går turen til Handelsskolen, og så håber vi bare det bedste for Peter.

Formiddagen har stået på forberedelser, og når vi kommer hjem fortsætter vi, hvor vi slap. Men det skal nok blive en god aften. Jeg glæder mig i hvert fald.

Brødene til at følge den lækre spanske ost er netop kommet ud af ovnen.

Og dejen til foccacia står til hævning – så det går den rigtige vej.

God tirsdag – en helt almindelig en og dog så anderledes 🙂

Jette

Gamle kendinge

Ja, det er det vel dårligt, når bloggen kun er ½ år gammel. Men sådan opleves det lidt. For i dag bages brød, jeg har bagt før. Samtidig med, at der tænkes på brødbagning  til i morgen. Det er nemlig der, hvor vi fejrer, at Peter bliver student – netop i morgen.

Studenterfestens menu er til dels tapas. Det er vist mest mig, der er fan af den slags mad 🙂 Men fordelen er, at det kan planlægges og arrangeres lidt i fordejen. Og stå og vente på gæsterne.

Jeg bruger købte flutes (dem, der der blot skal varmes i ovnen og er enormt billige) – men de fungerer som sprøde bunde til tapas. Til blandt andet honningbagte tomater – mere om dem en anden dag.

Men ud over det skal der bruges:

Fletbrød

Spansk landbrød

Foccacia brød

 

Her er fletbrødene – nu er de kommet ud af ovnen – klar til at blive skåret i tynde skiver og ristet i morgen.

Nu skal Othellolagkagen lægges sammen. Den har godt af at stå og trække til i morgen – og så er er heller ikke så meget stress på, når først den er ude af billedet.

Ovenpå sidder Peter og grubler over sin sidste eksamensopgave – det er en 24 timers opgave i spansk. Så nu glæder vi os bare alle til, han kommer ud fra eksamenslokalet i morgen eftermiddag 🙂

God mandag.

Jette

Saltede mandler – til studenterfest

Nu begynder nedtællingen for alvor til, at sidste og yngste barn bliver student 🙂

På tirsdag bliver Peter student – og det glæder han sig til, og det gør jeg bestemt også. Det er lidt for spændende med alle disse eksaminer.

Og planen er så, at når først huen er sat på hovedet, så skal der være lidt fest i haven her hjemme om aftenen. Og jeg har netop set, at vejrudsigten lover både sol og varme på tirsdag. Så det kan ikke være mere perfekt, når vi helst skulle kunne være både i haven og indenfor.

Jeg synes altid, det er lidt hyggeligt at forberede til en fest – i hvert fald hvis det synes overkommeligt. Og det gjorde det, da vi sendte invitationerne ud. – Nu hvor det hele nærmer sig, ser det lidt mere broget ud 🙂 Men planlægning og med hjælpende hænder – så går det nok.

Og de saltede mandler her, laves nu og kommes på glas og gemmes! For de smager godt – og skulle altså helst nå frem til tirsdag.

Saltede mandler

150 gr. mandler

1½ dl. kogende vand

2 spsk. fint salt

½-1 spsk. olie

Opløs saltet i det kogende vand og tilsæt mandlerne og lad dem stå og trække ca. 15 minutter. Hæld vandet fra og lad dem dryppe lidt af, før de kommes på en bageplade med bagepapir og vendes i olien.

Tørrer/rister i ovnen ca. 20 minutter ved 150 grader.

Når de er kolde, kommes de i et lufttæt glas.

Nu er låget kommet på, og de er sat på øverste hylde. Og tages først ned på tirsdag 🙂 Men de er prøvesmagt, og de smagte ret så godt.

God lørdag – med dejligt sommervejr.

Jette

Mini cup-cake med marcipan, Petit four

Jeg er med kort varsel blevet indkaldt til det til dato morsomste møde i mit menighedsråd. Nej – det er helt politisk ukorrekt at sige sådan. Men emnet er bare lidt pudsigt – og langt fra, hvad der normalt tales om i rådet.

Og jeg syntes det møde fordrede en lille bitte kage – derfor er der i hast blevet bagt Mini cup-cake med marcipan. En opskrift jeg har fundet her og tilrettet lidt.

Men tilbage til mødet – som handler om, at Middelfart kommune vil opstille luftpumper til cykler  ved alle kommunens kirker! Kommunen er nomineret til årets cykelkommune i år – og det er bestemt rigtig godt, og det kan jeg da kun være glad og stolt af.

Men så har nogen fået den ide, at der ved hver kirke skal opstilles en cykelpumpe, så man altid ved, hvor man i hvert fald kan få pumpet sin cykel. Og det er det vil skal til møde om i dag 🙂 Det kan kun blive et møde med en lidt løftet stemning sådan en fredag eftermiddag.

Mini cup-cake med marcipan ( ca. 16 – 20 stk.)

60 gr. sukker

1 æg fra en meget nysgerrig høne

50 gr. smør, smeltet

90 gr. mel

½ tsk. bagepulver

75 gr. revet marcipan

3 spsk. mælk

Pynt

hakkede pistaciekerner

Pisk æg og sukker godt – til det er let og luftigt. Pisk smørret i. Vend så de øvrige ingredienser i med let hånd.

Dejen fordeles i små forme.

(Jeg købte for mange år siden i Paris! denne lille form til mini cup cake – nu kommer den endelig i brug)

Drys til sidst de hakkede kerner over. Andet pynt kan også bruges, eller helt udelades.

De små kager bager ca. 10-15 minutter ved 200 grader.

Køler af og tages ud af formen.

Nu håber jeg min graver vil lave kaffen. Og så skal det nok blive et godt møde om luft, cykler og fine pumper!

God weekend.

Jette

Bag Brødet

Bag brødet. Hvilken finurlig titel at give en bog!

For det er netop titlen på en bog, jeg har lånt på biblioteket (skrevet af Bi Skaarup). Og jeg synes den slags ordspil er fine og sjove, og er med til at give liv til en bog.

Og bogen går da også bag om brødet, går tilbage i tiden (6000 år), og gennemgår udvikling, bageteknikker og kornsorter.

Og bager brød! Eller giver i hvert fald opskrifter på brød, man selv kan bage.

Det var interessant læsning. Og egentligt tankevækkende, at det med at bage i eget køkken slet ikke er så gammel en beskæftigelse. Det er kun de sidste par hundrede år, der for alvor har været gang i det, at bage selv. Og ikke mindst dette at  nedskrive opskrifter og dermed mål på, hvad der skal bruges, er også forholdsvis nyt. Altså inden for de sidste  150 år.

Og som bosiddende på Fyn, var det pudsigt at læse at brunsvigeren ikke er spor dansk eller fynsk for den sags skyld. Den stammer fra Tyskland. Men det er så fynboerne, der i særlig grad har taget den kage til sig. Og stadig spiser den med velbehag. Jeg har endnu ikke fundet min helt gode opskrift på brunsviger. Men det skal jeg vist i gang med.

Jeg endte så ikke med at bage et brød ud fra en af bogens opskrifter – men faldt derimod over en anden opskrift. Det drejer sig om at sylte citronskaller – det kommer der mere om senere, for det er en lidt langsommelig proces. Så jeg venter endnu spændt på resultatet 🙂

Brødet på billedet, er en gammel kending – kernebrød og denne gang med tørrede abrikoser i. Og til dels æltet på min røremaskine – jeg er ved at blive ret stor fan af den 🙂

Men det vigtige her er dog at lægge mærke til, hvad brødet er præsenteret på 🙂

Det er et stort spejl (60 x 40 cm) – købt i en genbrugsbutik forleden – for 10 kr! Jeg synes virkelig, jeg havde gjort en god handel og smilede hele vejen hjem.

Spejlet skal bruges som serveringsfad til en ret stor othellolagkage. Men mere om det i næste uge 🙂

Nu venter endnu en fin sommerdag.

Jette

Mini Pavlova

Pinsedag var en rolig og hyggelig dag. I det hele taget var pinsen noget præget af, at de unge mennesker er midt i eksamenstiden og derfor læser op.

Men med en enkelt hjemløs æggehvide i køleskabet så var der mulighed for at forsøge sig med en mini pavlova. Og cykle en tur ud for at finde nogle friske jordbær. Mine bær slet ikke på vej endnu – de er mest grønne – men har dog vakt hønsenes interesse. Så det er åbenbart ikke kun sneglene jeg skal dele bær med 🙂

Kagens navn referer til en russisk balletdanser Anna Pavlova (1881 – 1931) – men hvad hendes forhold til kagen så er, det vides ikke 🙂

Men det er en fin lille sag, let og sommerlig.

Mini Pavlova (2-3 pers.)

1 æggehvide, fra en tilfreds høne

50 gr. flormelis

et par dråber eddike

25 gr. fintrevet marcipan

Pisk æggehvide, eddike og halvdelen af sukkeret stift. Tilsæt det sidste sukker og pisk igen. Til sidst vendes marcipanen i og dejen smøres ud på en bageplade med bagepapir – efter øjemål – i en cirkel.

Bages ved 100 grader ca. 1 time. Køler af på bagerist.

Fyld

1½ dl. piskefløde

25 gr. hakket chokolade

ca 300 gr. jordbær, banan eller anden frisk frugt (eller råsyltede bær)

Pisk fløden til flødeskum og vend chokoladen i.

Sæt marengsen på et fad og fordel flødeskummet. Fyld al frugten oven på.

Jeg havde lidt jordbærsirup, som jeg havde fået i julegave. Der blev dryppet lidt af det ovenpå. Men det var ren luksus, og ikke nødvendigt.

Peter og jeg nød kagen på terrassen – og da dagen var gået, var der ikke mere tilbage. Den var sød, sommerlig og skøn helt nylavet.

Nu er det så hverdag igen – og lidt finregn udenfor. Godt, at jeg fik slået græs i går 🙂

Jette

Efter pinse

Jeg håber, du har haft en dejlig pinse.

Det har jeg 🙂 Især i går, 2.pinsedag, var en fin dag. Med det skønneste solskinsvejr – perfekt til det, der var planlagt at skulle ske. Vi holdte nemlig en frilufts gudstjeneste i det lokale anlæg.

Der sker noget, når man rykker ud af de vante omgivelser. Her var kirken virkelig midt i virkeligheden. Rundt om anlægget går Marguriteruten, så der kom midt undervejs store traktorer forbi, entusiastiske motionscyklister, motorcyklister, der luftede deres store maskiner, og mange helt almindelige bilister, der var ude at nyde det gode vejr. Og de kom alt sammen til at danne ramme – og det virkede så fint.

Rabarbersaft – sidegevinst

Her til morgen sad jeg på kontoret og kunne se, hvordan himlen bare blev mere og mere blå. Så dejligt, for de sidste par dage har godt nok været temmelig våde og blæsende og kølige.

Men nu lader det til at pinsesolen er ved at tage over. Hvor skønt.

Da jeg lavede min langtidsbagte kompot af de fine rabarberstilke, så kom der også en del saft ud af det. Ren rabarbersaft og sukker. Og det blev i overskud, da jeg bagte rabarber-vaniljekagen.

Men nu kan det så nydes som saftevand – ude på terrasen. På mit nyindkøbte bord. Som erstatter det , som blev splintret, da stormen hærgede.

Langt om længe fik jeg taget mig sammen og fandt et bord, jeg synes om. Købt i Jysk. Det var nok ikke det mest budgetvenlige. Men det er et bord, som står godt fast. Og det er vigtigt. Jeg bryder mig ikke om borde, der vipper!

Terrassen har også fået lidt nye blomster. For da jeg deltog i  Brylleløbet, var der stort set gevinster til alle løbere, og jeg fik blandt andet blomster. Og det var fint. Nu kan de pynte her.

Og så er den næste madblogger udfordring #3 – sommermad kommet – og jeg er med igen. Det er lidt sjovt at blive udfordret. Nu må vi se, hvad det bliver til denne gang. Jeg har tilmeldt mig “Årstidens søde køkken”, hvor det handler om sommermad, ud fra tre givne råvarer, somskal indgå i besvarelsen. Nu venter jeg så spændt på hvilke det er.

Og nu vil bloggen holde pinseferie – og jeg vil holde gudstjenester. Det kommer der lidt mere om på tirsdag, når den store fælles friluftsgudstjeneste forhåbentlig er vel overstået.

Jeg vil ønske dig en rigtig glædelig pinse.

Jette

Fletbrød – rørt på røremaskine

Jeg ville egentlig have fortalt om noget helt andet i dag 🙂 nemlig mit nye bord på terrassen. Men eftersom det bare regner og vejret i det hele taget er meget langt fra det strålende solskinsvejr, der ligesom var antydet skulle komme her i pinsen. Så bliver det noget om brød, der står her i dag 🙂

Men det er nu også altid godt. Og så venter bordet til i morgen – håber jeg.

Røremaskinen og jeg, vi er stadig forholdsvis nye i samarbejdet. Og jeg prøver mig frem.

Men fandt en opskrift på et brød, hvor alle ingredienser blot skulle i røreskålen og så røres, hæve og så æltes og formes til sidst. Det lød lidt spændende, så det projekt er sat i gang.

Fletbrød

10-12 gr. gær

1 tsk. salt

1 spsk. sukker

30 gr. smør, i mindre stykker

3 dl. vand

125 gr. grahamsmel

300 gr. hvedemel + lidt til æltning

1 dl. solsikkekerner

Alt – undtagen solsikkekerner – kommes i røremaskinens skål. Den sættes i gang, først på lav hastighed og senere op på mellemhastighed, og står så og rører lystigt i 5 minutter. Min dej var nu flot og sammenhængende, men for klistret til at have fingrene i.

Sæt dejen til hævning.

Efter ca. 2 timer ser dejen sådan ud – blød og lækker 🙂 Kom solsikkekernerne i skålen og ælt dem – nu med håndkraft – ind i dejen, tilsæt lidt mere mel og ælt færdig på bordet. Del dejen i tre stykker og tril dem til tynde stænger og flet dem sammen til et brød.

Efterhæver ca. ½ time, mens ovnen varmer op. Den skal sættes på 250 grader. Når ovnen er varm og brødet sættes ind, sænkes temperatruen til 225 grader. Bag brødet ca. 15 – 20 minutter. Og køler af på en rist.

Det er et ret lækkert brød og hævede fint. Og hvor jeg kun skulle have hænderne i dejen en gang – det fungerede godt.

Så nu er der nybagt brød til frokost – på en blæsende og våd juni dag.

Jette

Rabarber-vaniljekage

I den kommende weekend er det jo pinse – og i år har mine kirker fornøjelsen af at stå for en stor fælles frilufts gudstjeneste 2. pinsedag. Det er et samarbejde seks kirker i mellem, og stedet hvor gudstjenesten holdes, går på skift imellem os.

Det er sjovt og festligt. Men kræver noget forarbejde og forberedelse.

Og møder 🙂

Og et sådant havde vi i går. Og det kræver en kage. Som jeg skrev om for et par dage siden, så ville jeg lave noget med rabarber og derfor blev der lavet den skønneste kompot.

Og her følger så selve kagen.

Rabarber-vaniljekage (ca. 10 stk.)

Dej: (overdej) – laves først.

60 gr. smør

75 gr. demarasukker (eller farin)

kornene af ½ stang vanilje

125 gr. mel

Skrab kornene ud af vaniljestangen og bland dem med lidt af sukkeret. Vaniljesukker, resten af sukkeret og smørret kommes i en gryde og lunes. Fortsæt indtil sukkeret er opløst. Tilsæt mel og rør rundt. Tages fra varmen og sættes til afkøling. Det bliver en lidt sjov dej.

Dej: (bund)

1 1/4 dl. creme fraiche

2 æg, fra dejlige høns

kornene fra ½ stang vanilje

125 gr. mel

50 gr. mandelmel

125 gr. sukker

1 tsk. bagepulver

100 gr. smør

Mas vaniljekornene med lidt sukker. I en skål kommes vaniljesukker og resten af sukkeret sammen med de to slags mel og bagepulveret. Smuldr smørret her i. I en anden skål røres æg og cremefraiche sammen og de to blandinger røres sammen. Det bliver en fin blød dej, med masser af farve og vaniljekorn. Fordel den i en stor springform (ca. 25 cm. i diameter) beklædt med bagepapir.

Oven på dejen fordeles rabarberstykker fra kompot af 4-500 gram rabarberstilke. (Saften kan bruges som saft, eller nydes oven på yoghurt eller lign.)

Drys 1 spsk. sigtet mel over rabarberne (til at suge lidt af væden) Fordel nu overdejen oven på. Smuldr den lidt først og drys den over.

Kagen bages ca. 50 minutter ved 180 grader.

Køler af, inden den sættes på et fad og drysses med flormelis.

Og sådan kom kagen med til møde 🙂 Og blev næsten spist, med velbehag.

Den blev fragtet i min fine tupperware-lagkageform. Og den vakte behørig benovelse, så der er vist grundlag for at holde et tupperware party, når vi kommer på den anden side af sommeren 🙂

Nu gælder det de sidste forberedelser inden pinse.

God grundlovsdag.

Jette

Powered by WordPress & Theme by Peter Rosendal