diva hund kage kage hindbær blåbær sommerhus træ natur

Måned: maj 2019

Tjah …

I dag ville jeg have skrevet om et godt møde og en spændende begivenhed, som snart skulle have løbet af stablen.

Men så blev er udskrevet valg!

Det er såmænd godt nok – men sådan en beslutning har det med at sætte en stopper for rigtig meget andet. Også det, som Kauslunde kirke og vores nye projekt skulle have deltaget i.

Så sent som i går havde vi møde omkring projektet, der blev lavet slagplan og drøftet mange praktiske detaljer – men nu er det skudt til hjørne. Og venter til efteråret. Helt præcist den 14. september, hvor der afholdes et stort indsamlingsshow, med titlen “Danmark planter træer”– og hvor kirkens skovprojekt er udtaget til at modtage penge fra. Det er vi selvfølgelig super glade for og stolte over, at være kommet med i betragtning. Men lidt ærgerligt, at det hele bliver udskudt til efteråret.

Det betyder dog, at vi har bedre tid til at forberede os. Og det har vi egentlig brug for. Det kræver noget, at omlægge et stykke jord fra landbrugsdrift til skovdrift – men det er en god beslutning, og vi glæder os til om føje år, at marken som en løvskov står 🙂

Til mødet i går havde jeg bagt boller – til glæde for deltagerne. De nød, at der var lune boller til formiddagskaffen. Jeg havde bagt langtidshævede grovboller og bløde gulerodsbrud. Og været i haven og plukket et par rhododendrongrene, så konfirmandstuen fremstod venlig og indbydende. Og vi havde et godt møde. Men lige nu skrinlægges alle planer nogle måneder.

Men der kommer nyt, når det går løs igen 🙂

God onsdag.

Jette

Tre dage uden mobil

I weekenden havde jeg ingen mobil telefon. Det var nu ikke, fordi der var sket noget med den – jeg havde bare glemt at få den med hjem fra sommerhuset 🙂 Og valgte at lade den blive der, til jeg kunne hente den i går.

Ribsbusken trives 🙂

Men det er nu underligt ikke at have den lille sag i nærheden. I lommen eller på bordet eller i tasken. Det gik nu alligevel meget godt. Lige bortset fra, da Peter sad i toget på vej hjem, og han blev forsinket – så var det ikke lige til at få fat i mig. Hele familien nåede nærmest at blive involveret i problemet – men hjem kom han dog 🙂

Gyvel på vej

Og jeg har fået telefonen tilbage i nærheden. Det jeg savnede mest var kameraet. Det er bare så let altid lige at kunne tage et billede. Men på den anden side, når man ikke har den – så betyder det jo, at man kan være til stede i øjeblikket i stedet for at skulle zoome eller stille skarpt på noget. Bare lytte, opleve og mærke. Det er også godt.

I dag bliver der ikke taget mange billeder – der er møder og samtaler det meste af dagen – så jeg vil ønske dig en dejlig tirsdag.

Jette

Galette med hvad køleskabet rakte til :-)

Jeg har aldrig før lavet en tærte uden at komme den i en form. Men det er netop det, man ikke skal, når man laver en galette. Der er så heller ikke nogen æg i, for de ville bare løbe væk 🙂

Mit køleskab rummede ikke meget i aftes, men det blev dog til en gang aftensmad alligevel. Jeg tror denne tærte kan bages med næsten hvad som helst, du har af grøntsager.

Og serveret med lidt grøn salat, ja så blev både Peter og jeg mætte 🙂

Galette med hvad køleskabet rakte til (1-2 pers)

125 gr. mel (evt. 25 gr. fuldkornsmel)

60 gr. margarine

½ tsk. salt

evt. lidt koldt vand

Smuldr margarine i mel og salt og saml det til en fin tærtedej. Klap den lidt flad og lad den hvile ½ times tid.

Fyld:

1 løg

1 bundt forårsløg

1/4 broccoli i små buketter

1 tomat i skiver

1 spsk. ricotta (eller anden blød ost)

½ tsk. sennep

½-1 kugle mozzarella

½ spsk. olie

salt og peber

Skær grøntsager i mindre stykker og steg dem alle (undtagen tomat) på panden i lidt olie ca. 5 minutter, drys med lidt salt og peber. Lad dem køle lidt af.

Rul tærtedejen ud – imellem to stykker bagepapir – så rund og tynd, som mulig. Smør ricotta på bunden, næsten ud til kanten, dernæst smøres med sennep. Fordel de stegte grøntsager på bunden og ovenpå tomaten i skiver. Fold nu kanten ind over fyldt, så det nærmest pakkes let ind. Skær mozzarellaen i skiver og fordel den over og dryp til sidst med lidt olie, salt og peber.

Bag tærten ca. 25 minutter ved 200 grader.

Det er en lettere måde at lave en tærte på – jeg er ret sikker på, at det ikke var sidste gang, denne opskrift kom på menuen 🙂

Og så blev det mandag igen – efter en dejlig weekend, hvor jeg selv var med til konfirmation, og hvor jeg selv havde konfirmation i Gamborg kirke.

De tre første konfirmander blev konfirmeret – om 14 dage følger de sidste 36 🙂 Det er en dejlig tid – maj måned – på mange måder.

God mandag.

Jette

Rabarberkage med to slags dej

Det er ikke sådan et fancy navn min kage her har fået – men det fortæller til gengæld hvad det er – to slags dej og så noget med rabarber 🙂 Det er ikke en helt ny kage, men en mindre udgave af denne.

Jeg havde lidt rabarber tilbage efter min sidste kage, og de blev tryllet om til noget lækker kompot. Det tager lang tid at lave – flere timer i ovnen – men det passer sig selv, og smager efterfølgende virkelig dejligt 🙂

Rababerkage med to slags dej

Anderledes crumble

30 gr. smør

35 gr. farin

60 gr. mel

Dej

90 gr. mel

60 gr. sukker

1 tsk. vaniljesukker

50 gr. smør

½ tsk. bagepulver

0,75 dl. surmælksprodukt

1 æg

Rabarberkompot af  200 gr. rabarber

Begynd med crumblen. Kom farin og sukker i en lille gryde og smelt det sammen, giv det et opkog og rør melet i. Det samler sig lidt i små og store klumper. Tag gryden af varmen og lad den køle af mens den anden dej laves.

Kom mel, sukker, vaniljesukker, bagepulver og smør i en skål og smuldr det hele sammen. I en anden skål kommes æg og surmælksprodukt og røres sammen. Tilsæt det til melblandingen og rør sammen til en blød dej. Kom den i en lille springform ( 16 cm i diameter ) beklædt med bagepapir i bunden. Fordel rabarberne oven på – lad væden dryppe af – og fordel til sidst crumblen over.

Bag kagen ved 180 grader ca. 45 minutter. Køler af – og så er der en skøn kage til weekenden. Frisk og let syrlig.

Jeg tænker at servere min med flødeskum – det går vist ikke helt galt 🙂

Ønsker dig en god weekend.

Jette

Konfirmationer på vej

Det er den tid på året. Søndagene her efter påske er landet over præget af, at nu skal et halvt år til præst konverteres til en festlig gudstjeneste og konfirmation.

Som en har udtrykt det: “Så slutter det at gå til præst ikke med en test – men med en fest!” Og det er der nu noget rigtigt i – og noget vigtigt i. For unge mennesker i dag bliver testet i alt muligt, og så er det altså rart, at der er noget, man kan afslutte på en anden måde.

Og det sker ved konfirmationen. En fest, der begynder i kirken og fortsætter hjemme, i forsamlingshuset, i sommerhuset eller hvor det nu er. Men ingen tvivl – en festlig og vigtig dag i de unge mennskers liv.

På søndag er det de tre første af mine konfirmander, der skal konfirmeres. Fjorten dage senere bliver de sidste 36 konfirmeret i Kauslunde kirke.

Så der forberedes, planlægges og gøres klar, så det bliver en fin dag. Vi har holdt generalprøve, så alle ved, hvor de skal sidde, og hvad de skal gøre undervejs.

Og jeg er i gang med den årlige kortskrivning. Det tager noget tid, men det er også her, hvor hver af de unge mennesker lige dukker op i min tanke og får en kærlig hilsen med på vejen.

En af de sidste gange til præst, spurgte jeg, om nogen ville sige lidt om, hvad de havde fået ud af tiden til præst. Og det er altid svært at svare på – sådan på stående fod – for det er langt hen af vejen indtryk, ord, der er blevet gemt eller noget, de har gjort eller været med til. Men en sagde dog – at han havde lært Fadervor. Og så bliver jeg glad 🙂 For jeg synes, det er så vigtigt at få givet konfirmanderne noget med sig, som de altid kan vende tilbage til. Og selv om der kun var en enkelt der sagde det højt – det med fadervor – så er jeg helt sikker på, at de faktisk alle sammen har fået den bøn med sig.

Learning by heart – hedder det på engelsk, når noget læres uden ad. Et fantastisk udtryk om noget, vi ellers synes er kedeligt. Udenadslære. Men det der ligger i ens hjerte – og passes på og gemmes – det er også vigtigt for en.

Og her gemmer vi heldigvis alle en skatkiste af ord, rim og udtryk, som vi kan leve længe på.

På en blæsende maj dag.

Jette

Side 2 af 2

Powered by WordPress & Theme by Peter Rosendal