Så kom pigerne og jeg afsted til Paris – og er kommet godt hjem igen 🙂

En forlænget weekend – hvor går den hurtigt. Men skønt at vende hjem med masser af indtryk og fornemmelsen af, at vi nåede meget, det meste af det planlagte – men vi vil også gerne til Paris igen, for der er stadig meget at se og opleve 🙂

Vejret var fantastisk – mellem 21 og 24 grader, og ikke meget solskin, men perfekt til at vandre omkring i.

Vi boede på et 2 stjerners hotel i Opera kvarteret. Værelset var ret lille værelse, men ellers ok. Alt fungerede, og vi var i gå-afstand til det, vi ville nå. Selvom den sidste dag i kilometer blev til en halvmaraton 🙂

Og alle dagene var næsten en maraton af indtryk – det ene afløste det andet. Så vel hjemme igen er det først, at det hele skal til at bundfælde sig – og tænkes tilbage på med stor fornøjelse.

Galeries Lafayettes – enormt stormagasin

Shopping stod højt på ønskelisten. Og første og sidste dag besøgte vi blandt andet Galeries Lafayettes – et stort indkøbscenters med smukke omgivelser og et utal af butikker. Kuplen var af glasmosaik og der var buer, søjler og våbenskjold. Og dyre butikker og mere budgetvenlige butikker 🙂 Men mest af alt bare overdådigt og med et kæmpe udvalg.

Notre Dame

Disneys film “Klokkeren fra Notre Dame” har vi set mange gange hos os – og derfor skulle vi også besøge kirken. Der var kø ved indgangen men den bevægede sig kostnat, så det tog ikke særlig lang tid, før vi var inde. Og oplevede en form for messe – med fin procession, skøn orgelmusik og sang.

Messe i Notre Dame

Og så jo ved selvsyn, at kirken bruges også i vores tid. Men også lidt specielt, at menigheden sad midt i kirken og hundredevis af turister vandrede omkring uden om. Havde vi haft lidt mere tid, kunne det have været godt at have siddet der et stykke tid 🙂

Louvres let genkendelige indgang

Louvre – verdens største museum fik jeg besøgt. Eller rettere – jeg kom ind og fornemmede de enorme rum, uendelig mange kunstskatte og indåndet atmosfæren. Men jeg gik målrettet efter en ting: Mona Lisa – Leonardo da Vinci nok mest kendte maleri.

Billet – med mit navn på

Men inden da, havde jeg efter adskillige forespørgsler fundet og hentet min forudbestiltes billet. Det var nu knap nødvendigt, for der var ikke meget kø kl. 16.00 en fredag eftermiddag.

Det er et skønt museum. Alene det at gå i store og flotte marmor gange, mægtige rum med smukke udskæringer og imponerende skulpturer.

Mona Lisa (1503-06)

Jeg fandt Mona Lisa. Der er faktisk pile, der viser vej helt fra indgangen. Maleriet hænger langt nede og godt bevogtet og omgivet af mange beundrere.

Et besøg ved Eiffeltårnet er næsten et must, når man er i Paris. Det blev en aftentur til Eiffeltårnet.

Eiffeltårnet

Trine og jeg gik derud, og der var en egen stemning i området. Jeg havde ikke kunnet bestille billetter til en tur i tårnet hjemmefra, så vi havde besluttet, at det kun ville blive et besøg på jorden. Men det var også flot og imponerende.

Det var det kulturelle 🙂 Og så blev der handlet og kigget i butikker. Det var imponerende og overvældende med et enormt udvalg af alt muligt.

Fransk nougat

Macarons fik jeg ikke købt i Paris. Nærigheden greb mig. En lille macarons kostede mindst 2 euro = 15 kr. Det var simpelt hen for meget. Men i lufthavnen havde de nogle store macarons – og så måtte jeg alligevel have en enkelt med hjem 🙂

Flot fransk macarons

Men nu har jeg planer om at blive bedre til at bage dem selv – for det må da være en god forretning 🙂

Jeg mangler at fortælle om en ting: Vores besøg på restaurant Benoit. Det kommer i et senere indlæg.

Og så ved jeg godt, at feriebeskrivelser altid er sjovest for dem, der var med på turen. Men det har været godt at få samlet lidt op på de mange indtryk – og måske du selv har lyst til at tage en tur til Paris. Det kan kun anbefales 🙂